07 September 2009

GANTI CERITA DONGENG


Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Cerita dongeng telah lama bertapak dalam semua masyarakat. Cerita yang berkisar tentang raja, permaisuri, putera, puteri, cerita rakyat yang mengandungi jenaka, pengajaran yang direka oleh penglipulara dan sasterawan amat terkenal dan popular dikalangan masyarakat, samada masyarakat Melayu, Arab, Inggeris, India, China dll. Cerita dongeng yang berunsur mistik dan alam kejinan yang melibatkan dewa-dewa juga tidak ketinggalan popularnya.

Cerita ini hanyalah khayalan dan angan-angan rekaan manusia. Tiada siapa yang dapat memastikan kebenarannya.

Oleh kerana itulah Maulana Muhammad Zakaria telah diminta oleh gurunya iaitu Maulana Ilyas r.a. untuk menyusun sebuah kitab yang mengandungi kisah-kisah para sahabat Rasulullah s.a.w. yang merujuk kepada KEIMANAN dan amalan pada wanita dan kanak-kanak pada zaman baginda. Maksud utama suruhan ini adalah agar para ibu yang beragama Islam dapat membacakan kepada anak-anak mereka sebelum tidur tentang kisah-kisah benar dan sahih dizaman kegemilangan Islam sebagai menggantikan kisah-kisah dongeng pari-pari dan khayalan. Agar dapat membangkitkan semangat mereka cintakan Islam dan hormat terhadap para sahabat Rasulullah s.a.w.

Firman Allah Ta'ala "Dan semua kisah dari Rasul-rasul yang Kami ceritakan kepadamu ialah kisah-kisah yang dengannya dapat Kami teguhkan hatimu dan dalam surah ini telah datang kepadamu kebenaran serta pengajaran dan peringatan bagi orang-orang yang beriman". Surah Hud ; 120.

Sesetengah masyarakat dapat menghafal kisah cinderella, robin hood, pak kaduk, lebai malang dan lain-lain kisah rakyat. Sedangkan semua watak utama dalam kisah ini tidak wujud. Apa yang kita dapat sebenarnya? Hanya menghabiskan masa dan umur kepada aktiviti yang tidak meningkatkan keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah. Akhirat nanti tentu kita akan rasakan kerugian yang amat dahsyat hasil dari aktiviti yang sia-sia. Penyesalan akan diungkap berulang-ulang dan ketika itu tiada peluang diberikan lagi. Orang mukmin tidak membuat silap 2 kali. Cukuplah apa yang telah lalu sebagai pengajaran.

Bermodalkan RM 15, ia dapat memperbaiki akhlak anak-anak kita.

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

2 comments:

  1. ALhamdulillah..jrg kita dgr kisah sirah yg benar2 sahih..

    ReplyDelete
  2. Cerita dongeng yang berunsur mistik dan alam kejinan yang melibatkan dewa-dewa juga tidak ketinggalan popularnya....Cerita2 ini sekarang macam cendawan tumbuh dalam blog para perawat..glamour betul jin tersebut di interview...?

    ReplyDelete