22 November 2009

Hormati Ulama'


Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Minggu lepas saya lihat di tv bekas penyanyi kafir dari negara luar datang Malaysia disambut besar-besaran, dengan senyuman, pelukan hormat, dipanggil berucap dalam tv, dicatat dilaporkan pandangan dan nasihatnya oleh orang tv dan menteri tv.

Hancur hati saya melihat perangai orang Malaysia macam ni. Anda bayangkan, bila ulama datang, tidak disedari, tidak dihormati, tidak disenangi, tidak beri peluang berucap, tidak disambut kehadirannya, tidak diundangi oleh orang tv, menteri tv. Masuk tv hanya bila ada kontroversi bukan untuk mendengar nasihatnya.

Ketika itu baru saya sedar bahawa orang yang sebegini sebenarnya adalah orang yg berjiwa munafik. Apa tidaknya, ahli maksiat dihormati. Sedangkan ulama' diperlekeh.

Patutkah orang macam ini bersama Rasulullah s.a.w. dipadang mahsyar kelak? Mana logiknya pengikut firaun & Hamman masa hidupnya dibangkitkan bersama Nabi Musa a.s. ? Masuk syurga bersama Nabi Musa a.s.?

Jangan mimpilah wahai munafik. Tambahkanlah loyar burukmu sekarang, akhirat kelak mulutmu akan ditutup, bahkan tangan akan berkata dan kaki akan menjadi saksi atas kebiadabanmu itu.

Adab itu bermula dari hati. Jika anda berada di Mekah di kanan Rasulullah s.a.w. dan di kiri Abu Lahab. Siapa yang akan anda sokong?

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

No comments:

Post a Comment