04 March 2010

Umur semakin panjang @ semakin pendek?



Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Jika ditanya kepada orang tua yang berumur 80 tahun soalan di atas, kebanyakan mereka akan menjawab "umur saya panjang, dah masuk 80 tahun".

Jarang jawapan yang diberi "umur atuk dah makin pendek".

Persoalannya ialah bagaimana kita melihat falsafah umur?. Jika ia dilihat dari sudut kepanjangannya maka akan terasa lama lagi aku akan hidup. Sekarang baru 40. Tahun depan 41, lagi 10 tahun lagi masuk 50 ........

Sebaliknya jika ia dilihat dari sudut saki-baki yang tinggal, maka "Umur aku semakin pendek, mati tetap akan tiba bila-bila masa, cuma aku shj yg tak tahu bila ketetapan itu akan berlaku". Sebabnya sekarang umur aku 40. kalau Tuhan telah tetapkan sejak azali aku mati umur 41 tahun, maka aku hanya ada 1 tahun shj untuk bertaubat dan panjatkan munajat.

Bila masuk tahun depan, aku hanya ada beberapa minggu lagi sebelum Izrail a.s. datang mencabut nyawaku. Duit dalam bank ada banyak, simpanan 50 ribu standard bagi orang 40-an. Tapi Haji belum lagi, nanti lepas pencen baru pergi Haji. Wakaf tak pernah pun sebab tak percaya dengan bendahari Masjid. Tiap bulan, takde pun sumbang 10% drp gaji kepada Agama Islam sebab duit lebih mesti masuk tabungan semuanya. Kawan-kawan sibuk nak tukar MPV mewah, downpayment mau ada lebih kurang 40 ribu. Tinggal 10 ribu, mana cukup nak pergi haji. Isteri nak ikut jugak,

Mana satu patut didahulukan???

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

1 comment:

  1. assalamualaikum......

    umur aku ni dah 73 tahun hampir sama dah dengan umur sultanul aulia sheikh abd qaddir al jilani.... rasanya amalan dah power bangat ni menyamai amalan wali quthub... hmmm aku bahagia dunia akhirat tahu takkkk wahai manusia. tapi malangnya dalam kebahagiaan yang dikecapi itu aku berjumpa mati dalam keadaan tak pasti lantaran berburuk sangka pada allah akibat perit sangat menahan kesakitan mati tiada terperi... akhirnya aku mati seperti beruang kutub ajerlah..... ya allah jauhkan kami dari berburuk sangka pada mu.....

    ReplyDelete