25 December 2008

SUMBANGAN KEPADA AGAMA


Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Umur berlalu begitu sahaja. Kita hidup aman, makan lauk sedap, rasa senang dengan harta, kereta, rumah, tanah ladang, anak, isteri dan perniagaan yang sentiasa menyenangkan hati. Setiap hari memikirkan bagaimana caranya untuk menambah keselesaan hidup dan menceriakan hidup dengan keseronokan dan hiburan samada yg halal, yg haram, yg makruh atau yg sia-sia.

Sedikit sangat manusia yg ingin menyusahkan diri hadir ke masjid, membantu imam membersihkan masjid, mencantikkan halaman masjid dengan bungaan, mengelap habuk yg melekat di tingkap dll. Seolah-olah "masjid bukan rumah aku". Sedangkan Tuhan sentiasa menunggu kita menziarahi rumahNya agar Tuhan dapat kurniakan anugerah iman.

Sedikit sangat juga manusia yg ingin berkongsi kesusahan dan kepayahan dengan para Wali Allah untuk menyebarkan "cara hidup kesufian seperti yg Rasulullah s.a.w. tunjukkan".  Boleh saja para sahabat duduk diam dan biarkan Nabi seorang buat kerja menyebarkan agama dan membantu agama. Tetapi hati mereka bukan macam tu. Mereka sangat kasih kpd nabi. Setiap hati tak senang duduk diam, mereka memikirkan bagaimana untuk memudahkan manusia memahami Islam dan mendapat iman.

Jika kita mengaku kita mencintai para Allah Ta'ala, Rasululllah s.a.w. dan para  wali Allah, tetapi kita membiarkan perjuangan mereka tanpa sedikit pun risau dan kesian, bermakna kita belum lagi mencintai mereka. Layakkah kita berhimpun dengan mereka di Padang Mahsyar kelak serta mengaku "kami sebahagian dari tentera Tuan"? 

Sebenarnya jika kita kasih dan cinta kepada Rasulullah s.a.w. dan para wali Allah, kita perlulah bantu mereka mengembangkan lagi Islam dan meramaikan orang beriman dengan mengajak mereka beribadah.

Jika kamu membantu Allah, Allah akan membantu kamu dengan menguatkan iman kamu. Tuhan tak perlukan bantuan makhluk untuk hidup, berkuasa dll. Tetapi mafhum ayat Al-Quran tersebut mengajak manusia yg beriman agar membantu para Wali Allah (yg Tuhan lantik) menjalankan tugas mereka meramaikan orang yang beriman dengan mengajak mereka mendekati Tuhan. Jika kita buat tak tahu, Tuhan akan pilih orang lain yg ambil tahu dan menganugerahkan kepada mereka keteguhan iman.


Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

No comments:

Post a Comment