08 January 2009

SIFAT QIDAM - Sedia Ada


(gambar: putaran kehidupan / daur)

Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Qidam ertinya sedia ada iaitu kewujudan Allah Ta'ala tidak didahului oleh tiada. Memang Tuhan telah sedia ada sejak azali (masa lalu yg tidak ada awal). Kewujudan Tuhan juga tidak disebabkan oleh sesuatu sebab.

Berbanding makhluk yg ada permulaan, iaitu permulaan kewujudannya seperti permulaan manusia dari setitis air mani yg hina (keluar dari lubang najis air kencing). Kewujudan manusia juga disebabkan hasil perkongsian hidup ibubapa mereka.

sifat Qadim menafikan DAUR DAN TASALSUL

DAUR: putaran kejadian. contoh A jadikan B. B jadikan C. C jadikan A. Ia seperti proses kejadian pokok yg terhasil dari benih kemudian jadi pokok, kemudian jadi buah yg ada biji benih didalamnya.

TASALSUL: rantaian kejadian. contoh A dijadikan oleh Z. Z dijadikan oleh Y. Y dijadikan oleh X seterusnya hingga tiada kesudahan permulaan.

DAUR adalah mustahil bagi Tuhan kerana ia membayangkan kejadian yg saling memerlukan. Ini mustahil bagi Tuhan Yg Maha Kuasa dan Maha Berdiri Sendiri.

TASALSUL adalah mustahil bagi Tuhan kerana ia membayangkan kejadian yg tidak tahu pokok pangkal / asal usul. Ini mustahil bagi Tuhan Yg Maha Esa yg tidak ada sesuatupun yg sebanding denganNya.

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

1 comment:

  1. Alhamdulillah...
    mudah-mudahan,pengetahuan ana dlm tauhid akan bertambah..
    trimas post

    ReplyDelete