30 May 2009

KEMBARA ROH & ALAM KUBUR


Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Apabila tiba waktu dan tempat yang telah Allah Ta'ala tetapkan, tamatlah tempoh beramal seorang manusia. Malaikat Izrail dengan patuh menjalankan tugasnya.

Roh orang mukmin di tarik dengan lemah lembut umpama menarik rambut dari tepung. Manakala roh orang bukan mukmin direntap dengan sentapan yg kuat dan menyakitkan walaupun jasadnya terbaring di atas tilam mewah di dalam bilik yg ada "air cond".

Kemudian roh orang mukmin dibawa menghadap Allah Ta’ala dengan diletakkan atas wangian kasturi lalu ditutupi dengan kain sutera. Manakala roh orang bukan mukmin diletakkan atas bara api yang meletup-letup dan menggelegak lalu dibaluti kain buruk.

Selepas bertemu Tuhan, malaikat akan menunjukkan kepadanya tempat yang bakal didiami samada di syurga atau di neraka. Kemudian, roh akan dikembalikan ke dalam kubur untuk disoal oleh Malaikat Munkar & Nakir. 

Roh orang mukmin akan dapat menjawab dengan mudah soalan "Siapa Tuhanmu, Siapa Nabimu...". Dia akan jawab dengan lancar & betul sambil disaksikan oleh amalannya. Manakala roh orang bukan mukmin tidak dapat menjawab, lalu dicaci oleh amalannya.

Kemudian roh orang mukmin akan tinggal berehat di dalam kubur yang diluaskan sejauh mata memandang hingga ke hari Kiamat. Manakala roh orang bukan mukmin akan disiksa dengan azab kubur (ular berbisa, kala jengking dan malaikat) hingga hari Kiamat kecuali pada bulan Ramadhan (direhatkan dari azab kubur).

Roh-roh tersebut akan makan amalannya. Jika tidak cukup, ia akan berebut-rebut dari hadiah pahala yang dari orang mukmin yang masih hidup. Kerana itu Nabi s.a.w. bersabda apabila mati anak Adam, akan terputuslah amalannya kecuali 3 perkara: 1. Sedekah jariah 2. Ilmu yg bermanfaat 3. Doa dari anak yg soleh 

Roh juga dibenarkan mengunjungi warisnya (anak-isteri) pada malam Jumaat untuk mengambil hadiah pahala dari mereka.

* Hantu raya berasal dari jin yg masih hidup, lalu menyerupai si mati. Sebenarnya si mati tidak berpeluang membalas dendam kerana terpesona berehat sambil menikmati pemandangan syurga dari jauh atau sibuk disiksa dalam kubur dan menderita melihat pemandangan neraka dari kuburnya, nauzubillah. 

Semoga Allah Ta'ala menganugerahkan kita kekuatan iman untuk menghadapi alam kubur.

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

No comments:

Post a Comment