01 May 2009

SULUK





(Gambar: Rumah yg terdapat di dalamnya lubang suluk Tok Selehor, Tumpat, Kelantan)

Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Suluk, khalwat, tahannuth, uzlah kebiasaannya merujuk kepada satu aturcara untuk mendekatkan diri kepada Allah Ta'ala yang biasa dianjurkan oleh ulama' sufi. Sebelum Nabi Muhammad s.a.w. dilantik sebagai rasul, baginda kerap bersuluk di gua hirak yg terletak di jabal nur, Mekah. Baginda mengosongkan hati dari makhluk dan mengingati kebesaran Tuhan yang menjadikan sekelian alam. 

Manusia perlu mengasingkan diri dari masyarakat sementara waktu untuk membersihkan hati dari penyakit hati. Manusia biasa umpama ulat bulu yang gatal bila disentuh orang. Tetapi Tuhan ilhamkan kepada ulat bulu agar beruzlah (mengasingkan diri) di dalam kepompongnya untuk sementara waktu. Waktu beruzlah dipenuhi dengan berzikir mengingati Tuhan Yg Maha Esa. Apabila tiba masanya si ulat bulu akan keluar dari kepompong dengan sayap yg indah dan bebas dari alam ulat bulunya yg terhad di atas daun-daun hijau sahaja. Kali ini ia dikenali sebagai rama-rama yg sangat dikagumi dan hanya mendampingi bunga-bunga yg indah juga.

Begitulah manusia, kita sebenarnya perlu masa untuk beruzlah, bersuluk, berzikir mengingati Allah agar kita dianugerahkan perubahan ke arah kebaikan, sifat-sifat mahmudah yg indah, perilaku yang baik dan menjadi contoh bagi umat Islam yg lain. Luangkanlah sedikit masa beruzlah ke surau atau masjid. Jika ada habuan, kita dianugerahkan guru mursyid yg dapat memimpin kita bersuluk seperti yg telah dianjurkan oleh Tok Selehor (Ulama' Sufi).

Suluk yang dilakukan dengan tumpuan dan ikhlas dapat mengubah sikap, sifat dan tabiat secara automatik tanpa disedari. Itulah kebaikan dan sumbangan yg paling berharga buat Agama Islam iaitu memperbaiki diri hingga menjadi contoh bagi orang Islam dan orang bukan Islam yg lain.

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

No comments:

Post a Comment