29 July 2009

INSYA ALLAH VS YAKIN BOLEH


Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Sabda Nabi sa.w.:
Tiada daya upaya untuk melakukan ketaatan dan tiada kekuatan untuk meninggalkan maksiat melainkan dengan (izin) Allah sahaja.

Dalam perbahasan sifat qudrat, kita telah yakini bahawa makhluk tidak dapat memberi apa-apa kesan atas usahanya. Kerana setiap sesuatu itu dijadikan oleh Allah dan diizinkan terjadi atas kehendak Allah Ta'ala. Walaupun mazhab Asyairah melihat, makhluk dikurniakan usaha yg akan dihakimi dipadang mahsyar, usaha tersebut sebenar-benarnya adalah datang dari taqdir Allah yg telah ditetapkan sejak azali lagi. Maka secara hakikatnya usaha itu tidak wujud dan hanya sekadar bayangan dan tempat pengadilan Allah diakhirat kelak. Inilah yg dipegang oleh Mazhab Ahli Mukasyafah (orang yg terbuka hijab)

Disini secara hakikat sebenarnya, makhluk tidak ada hak ke atas Allah Ta'ala kerana hanya Allah Ta'ala sahaja yg berhak ke atas setiap makhluk yg Dia jadikan. Tidak ada persoalan "kenapa Tuhan taqdirkan aku buat maksiat". Yang ada bagi makhluk hanyalah "Inni kuntu minaz zolimin, Rabbana zolamna dan inni zolamtu nafsi" pengakuan aku telah menzalimi diriku dengan berbuat dosa, salah dan silap sepertimana Nabi Adam a.s. , Nabi Nuh a.s dan doa yang Rasulullah s.a.w. ajar kepada Saidina Abu Bakar r.a.

Dengan ini jelaslah bahawa makhluk tidak berdaya melakukan sesuatu melainkan dengan kuasa dan izin dari Allah. Perkataan "Kita boleh" sebenarnya berlawanan dengan "La haula wala quwata illa billah". Boleh menunjukkan kepastian, yakinan dan kekuasaan manusia untuk mencapai sesuatu. Iktikad yg berdosa & kesilapan ini harus difahami dengan hati melalui talqqi ilmu Tauhid dari guru yang mempunyai tauhid dalam hati. Bukan dari hati yg kufur dan kafir walaupun mempunyai Ph.D.

Sila amat-amati doa Nabi Khidir a.s. ini:
“Dengan nama Allah, segala yang dikehendaki Allah pasti berlaku, tidak ada yang mendorong kepada kebaikan melainkan Allah sahaja. Segala yang dikehendaki Allah pasti berlaku, tidak ada yang memaling (menjauhi) kejahatan melainkan Allah sahaja. Segala yang dikehendaki Allah pasti berlaku, adalah segala nikmat itu semata-mata daripada kurnia Allah sahaja. Segala yang dikehendaki Allah pasti berlaku, tiada daya upaya untuk melakukan ketaatan dan tiada kekuatan untuk meninggalkan maksiat melainkan dengan (izin) Allah sahaja.”

Dengan sebab itu "boleh" dilabelkan oleh ulama' sebagai kefahaman muktazilah yg menyangka makhluk itu dikurniai Allah kuasa tersendiri untuk berusaha dan menetapkan nasibnya. "Siapa berusaha pasti berjaya", "Yakin kita boleh", "Malaysia boleh" "PASTI boleh" "pasti berjaya" dll. Iktikad muktazliah ini dihukumkan "berdosa" jika dipegang dalam hati.

Para wali Allah hanya berusaha ke arah kebenaran dan tidak malas. Jika dikehendaki Allah berjaya usaha tersebut, maka semakin yakinlah kepada qudrat Tuhan. Sebaliknya jika dikehendaki Allah usaha tersebut gagal, maka baiki kelemahan diri, post mortem dan sabar adalah ubatnya.

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

No comments:

Post a Comment