09 April 2012

Surat dari pembaca blog 2

Saya tidak arif tentang ilmu agama, dan juga bukan seorang yang alim, jika tuan dapat menolong saya untuk jelaskan beberapa istlah, moga Allah memberi kebahagiaan pada ustaz hendaknya..

Jika sudi dijawab tuan, bleh saya tahu seringkas mungkin, apakah itu maksudnya istilah guru mursyid?

Dan apa maksud istilah ahluLlah?

Ceritakan perkara yang berlaku amat terperinci, saya tidak tahu bagaimana nak teruskan menulis, kerana tidak dpt jawapan apakah saya ini boleh dikategorikan....

Walaubagaimanapun, harap tuan dpt membantu,
Saya akan menunggu...

waalaikumussalam,

Guru mursyid ialah:

1. Dia semestinya pernah menjalani latihan kerohanian dibawah asuhan guru mursyid yg sah pertalian sanadnya dari Rasulullah s.a.w. bermakna dia ada guru dan gurunya ada nama yang boleh dihadiahkan pahala fatihah slps solat. dan gurunya itu mestilah orang yg pernah diasuh oleh wali Allah (guru mursyid juga). Maknanya tuan-tuan gurunya adalah orang yg bersambung sanadnya asuhan Islam kpd Rasulullah s.a.w.

2. Dia semestinya berjaya menjalani latihan kerohanian hingga berjaya menumpaskan nafsunya lalu mencapai muqarabah kpd Allah Ta'ala. Jika gurunya shj yg sampai, tetapi dia tidak sampai maka dia dikatakan sbg salik, bukan mursyid. walaupun sia belajar drp guru yg hebat tetapi kalau dia dpt hanya markah C maka tidaklah layak dia mengajar. hanya untuk dirinya shj.

AhluLlah ialah:

1. Kekasih Allah disebabkan ketinggian kehambaannya menghabiskan hidupnya dlm mengabdikan diri kpd Allah Ta'ala, menjaga hatinya sentiasa berzikir Allah....Allah...Allah...  setiap detik dan saat sehingga menyebabkan dia dikasihi dan dicintai Allah Ta'ala.

2. Allah Ta'ala kasih kpdnya sehingga sanggup mengisytiharkan perang kpd sesiapa shj yg memusuhi wali Allah ini. Ini dapat dikesan apabila ada seseorang yg memusuhi wali ini maka hidupnya tidak akan tenteram dan sentiasa ditimpa musibah kerana memusuhi wali Allah.

wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment