17 November 2008

BELAJARLAH PERKARA BAIK


Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Hati manusia sangat terkesan dengan apa yang dipelajari dan dilihat setiap hari.

Jika kita sentiasa belajar perkara yang baik, kita akan selalu mengingati perkara baik tersebut, lalu disebut-sebut dalam hati dan terngiang-ngiang dalam ingatan. Akhirnya membina motivasi untuk melakukan perkara baik tersebut. Tentulah perkara baik didapati dari orang yang baik.

Contoh, jika kita belajar bagaimana untuk memperbaiki akhlak dan amalan diri, lantas kita jumpa apa yang perlu kita baiki, ia akan terpendam dalam lubuk hati untuk melaksanakan pembetulan diri tersebut.

Begitulah juga jika kita belajar dan lihat perkara yang sia-sia / buruk. Hati akan sibuk memikirkan perkara tersebut lantas terdetik juga untuk melakukannya. 

Contohnya, kita belajar cara senamrobik, lalu terdetik untuk jadi pakar senamrobik akhirnya bawa kepada gemar berjoget. Lantas membina angan-angan untuk menari di kelab malam yang lebih mencabar aksinya.

Dalam tasawuf, kita diajar mengosongkan hati dan menyibukkan diri mengingati Allah Ta'ala. Lantas kita akan sentiasa memikirkan cara yg terbaik mendekatiNya. Akhirnya meringankan tulang mengerjakan ibadah. 

Janganlah memikirkan keburukan orang lain kerana ia akan membuang masa kita menyibukkan diri mengingati Allah Ta'ala.

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

No comments:

Post a Comment