11 November 2008

MOTIVASI REMAJA


Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Ustaz suka memberi nasihat buat remaja. Ini kerana usia remaja ustaz telah ustaz habiskan dengan mujahadah, membuang nafsu, membersihkan hati, di kelas tumpu kepada pelajaran, di rumah tumpu kepada ibadah dan ulangkaji. 

Ustaz tidak pernah ketepikan pelajaran demi beribadah. Setiap hari ustaz berselawat 1000 kali (500 pagi - 500 ptg), SPM ustaz dapat 13 agreget. 

Bila kita berselawat, akal kita jadi cepat matang dan bijak kerana hati yang bersih tempat turunnya rahmat dan pedoman dari Tuhan. 

Cuma bagi remaja yang bijak, yang dianugerahkan akal gred A, ustaz harap dapat ceburkan diri dalam bidang agama. Agama Islam perlukan pendokong dari golongan bijak pandai agar Ia dapat dipertahankan maruah dan dikembangkan tafsirannya keseluruh alam.

Bagi remaja yang Tuhan kurniakan akal gred C, jangan susah hati bila dapat keputusan SPM pangkat 2 / 3. Rezki anda telah Tuhan tetapkan sejak dalam rahim ibu lagi. Anda seharusnya belajar kemahiran sehingga jadi pakar. Pakar masak, pakar welding, pakar, menjahit, pakar bertukang, pakar baiki enjin, pakar pasang jubin dan cermin rumah dll.

Cuma pastikan anda makan makanan yang halal lagi suci agar anda tidak jadi pemalas dan jahat.
 
Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

No comments:

Post a Comment