02 November 2008

GURU MURSYID (Ep.1)


Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Dalam perjalanan mendekati Allah, kita perlukan guru mursyid yang telah sampai kepada Allah. Jika 20 tahun kita telah berbai'ah tetapi masih lagi belum pernah mengalami zauq (kemanisan ibadah), tarikan jazbah (getaran hati) atau terbuka mata hati (dapat melihat malaikat), maka kita perlu kaji samada:

1. Kita belum bersungguh-sungguh ikuti tarekat atau
2. Guru tarekat kita belum capai nafsu Rodhiah (Yang melayakkan dia membimbing manusia).

Hari ini ramai orang mengaku telah mengikut tarekat berpuluhan tahun tetapi solat fardhu dilewatkan, pakaian jubah, serban, janggut sunnah tidak diamalkan, perkara sia-sia masih jadi amalan harian, sembang kosong-tonton tv berjam-jam, rokok masih dimulut walaupun hujah Al-Quran, al Hadith sering diucapkan, makan nasi 2 pinggan, bahasa dan isyarat lucah jadi kebiasaan.

Yang ada hanyalah hujah ilmu falsafah ketuhanan yang menjadi kebanggaan bila berdebat dengan ustaz dan masyarakat awam. Ini semua mencacatkan pemandangan, tanggapan masyarakat terhadap tarekat.

Guru musyid yang mempunyai kelayakan harus dicari agar masa, umur, amalan kita dapat dimanfaatkan. Ia tidak berada disetiap negeri, negara, kepulauan. Jumlah mereka mengikut kehendak Tuhan. Yang pasti, mereka sedang memimpin tarekat secara besar-besaran. Bukan 2-3 orang.

untuk itu, kita disarankan memohon sungguh-sungguh kepada Tuhan agar dikurniakan guru mursyid yang berkelayakan, yang telah berjaya memimpin beberapa org muridnya yg senior mendekati Tuhan (capai nafsu mutmainnah).
Pohonlah dengan doa dan amalan bukan dengan perasan dan andaian.
Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

2 comments:

  1. Asalamualaikum wr bk,
    Tuan ustaz sufi,mungkin inilah takdir buat tuan,mahukah tuan saya ijazahkan dengan selawat azhimiah yang insyallah,kalau direzekikan Allah swt akan dpertemukan kepada baginda rasulullah saw dan seterusnya dijadikan salah seorang wali mulamatiyyah,atau kalaupun belum sampai kelevel ini,insyallah apabila beramal dengan selawat ini,tuan akan melihat amalan amalan tuan yang sudah sedia ada bertambah tambah kekuatannya(tsunami amalan)...saya bukanlah wali Allah,tetapi sekadar berkongsi dengan mereka yang berkeinginan..banyak sudah saya kongsikan amalan ini dengan rakan dan teman dan alhamdulillah kesannya sangat "hebat"...syukur alhamdulillah kehadrat Allah yang maha esa..saya cuma pemberi ruang dan 'jalan' saja...
    Saya melihat tuan masih ada yang kurang yakni dalam konteks pimpinan rasulullah saw dialam tinggi...
    Tuan cubalah dulu,rendahkan diri,ihklaskan hati dan buang segala keegoan ilmu yang ada...insyallah tuan akan melihat kenyataannya...
    kalau memang ini rezeki tuan dan bakal meningkatkan station tuan ke makam yang tinggi sedikit hubungilah saya yang banyak dosa dan fakir ilallah di halimie_ab@yahoo.com (Abd Halim Abd Rahim)

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah, ana sedang tempuhi alam mujahadah. Insya Allah tahun yang akan datang lebih mencabar lagi. Syukran atas pelawaan.

    ReplyDelete