02 February 2009

TAQWA & TAKUT TUHAN



Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Taqwa ialah takut kepada Tuhan dengan ketakutan yg merangkumi setiap dengyutan jantung, setiap naik turun nafas, setiap gerak geri, setiap percakapan dan pertuturan kita.

Apabila kita takut kepada Tuhan seperti ini barulah kita disebut sebagai mukmin (telah beriman). Jika kita hanya mengucap, tapi masih belum dapat menghayati taqwa, kita dikenali sbg muslim(telah mengucap 2 syahadah) oleh para malaikat.

Abu Laiths kata: Tuhan telah jadikan segolongan malaikat yg bersujud kepadaNya sambil menggeletar seluruh urat saraf mereka kerana takutkan Allah Ta'ala sejak mereka diciptakan sehinggalah hari kiamat barulah mereka akan bangun mengangkat kepala.

Pernah seorang wanita yg miskin, mempunyai anak-anak yg kelaparan sedang tiada apa yg boleh mrk makan. Wanita tersebut pergi meminta sedikit makan kepada org kaya. Lalu org kaya meminta tubuh wanita sebagai ganti. wanita itu pun terpaksa setuju memberikan tubuhnya agar anak-anak mrk tidak mati kelaparan. Sedang wanita berdua-duaan dgn si kaya, tiba-tiba seluruh badan wanita itu menggigil dan menggeletar seolah-olah anggota bdnnya akan tertanggal. Si kaya pun bertanya apa yg terjadi? Wanita itu jawab "aku takutkan Allah". lalu si kaya kata "engkau takutkan Allah dalam keadaaanmu yg seba kekurangan, sepatutnya aku yg lebih patut kepadanya". lalu dia memberikan makanan sebanyak-banyaknya kpd wanita itu dan meninggalkannya.

Inilah tanda taqwa yg tidak boleh dibeli dan dijual. Harga taqwa ini terlalu mahal dan perlu dicari oleh setiap orang. 

Atas maksud inilah guru mursyid mengajar dan mendidik manusia untuk meramaikan orang yg beriman dan bertqwa seperti kisah di atas. Tugas mulia ini harus diteruskan dan dibantu.

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

No comments:

Post a Comment