19 February 2009

ULAMA' YAHUDI


Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Semoga Tuhan melindungi kita dari sifat zalim bangsa yahudi. 

Nabi Nuh a.s. berdakwah 950 tahun. yang menerima dakwah tersebut hanyalah beberapa orang dari golongan yg lemah, miskin dan bodoh.

Zaman Nabi Daud a.s. dan Nabi Sulaiman a.s. Bani Israel mencapai kegemilangan material apabila Tuhan menanugerahkan kekayaan dan kekuasaan yang hebat kepada kedua Nabi Allah tersebut.

Apabila tiba zaman Nabi Zakaria a.s., Yahya a.s. dan Isa a.s., Bani Israel menjadi sombong. Mereka mempermainkan Nabi Zakaria. Pada andaian mereka, nabi mestilah dari kalangan mereka yang kaya dan mempunyai kerajaan yang besar seperti Nabi Daud dan Sulaiman. Lalu mereka mempermainkan nabi Zakaria a.s.

Sebenarnya bangsa yahudi telah dimuliakan dengan kebangkitan ramai para Nabi dan Rasul dari kalangan mereka. Zaman itu, mereka berpegang dengan syariat Nabi Musa yg terkandung dalam kitab Taurat. Ulama' mereka sangat sombong dan busuk hati. Dengan sebab itu mereka tidak mempercayai kenabian Nabi Zakaria walaupun sama-sama beribadah di Rumah Ibadah nabi Sulaiman (masjid).

Masalah mereka ialah:

1. Pekerjaan Nabi Zakaria a.s. hanyalah tukang kayu sedangkan ulama' yahudi sentiasa beribadah di masjid.

2. Orang yang mengikuti pengajaran Nabi Zakaria a.s. adalah orang bodoh dan lemah sedangkan ulama' yahudi adalah orang cerdik pandai.

3. Ulama' yahudi hasad dengki dengan Nabi Zakaria a.s. kerana Tuhan tak pilih mereka menjadi rasulNya.

Sebenarnya Tuhan melantik seseorang menjadi pesuruhNya berdasarkan kebersihan hati dan ketinggian kerohanian bukan berdasarkan banyak ilmu, kemegahan, kehebatan yang telah kita usahakan.

Nota: Ulama' Yahudi mengajar manusia beribadah sedangkan Nabi Zakaria a.s. mengajar manusia mendekati Tuhan melalui ibadah. Inilah beza antara ahli agama yg hanya mengajar ilmu feqah sahaja berbanding mereka yang mengajar manusia mendekati Tuhan melalui ilmu feqah dan tasawwuf.

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

No comments:

Post a Comment