28 February 2009

Kefahaman Agama



Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Setiap manusia dilahirkan dalam keadaan berbeza IQ, latarbelakang, perangai. Oleh itu, untuk memahami agama sepertimana yang difahami oleh Rasulullah s.a.w. dan para awliya' adalah suatu cabaran hebat yang perlukan masa dan rahmat Allah Ta'ala.

Semakin dalam kita mengaji agama semakin banyak yang kita tahu dan kadang-kala semakin memeningkan kepala kita. Pergi masjid A, ustaz A cakap "Siapa sebut La ilaha illa Allah, nescaya masuk syurga". Mudahnya untuk berjaya di alam akhirat. 

Tapi bila pergi masjid B, ustaz B kata "Siapa yang ada takabbur walau sebesar zarah (atom) dalam hatinya, nescaya masuk neraka". Masya Allah, sukarnya nak berjaya.

Makin lama mengaji agama, makin confuse. Nasihat yang manakah perlu kita ikuti?. 

Sebenarnya, nak fahami agama perlu sungguh-sungguh munajat, minta pada Tuhan. Sungguh-sungguh perlu disertai dengan membanyakkan bacaan selawat. Hanya dengan berselawat, semoga Tuhan memberi rahmat kepada kita dengan mengurniakan kefahaman yang betul. Kefahaman yang menjadi ubat hati, ubat penyakit malas, riyak, sombong, ego, hasad, jahil, bahlul, penipu, tidak amanah, buang masa, membanyakkan perkataan dan perbuatan yang sia-sia dll.

Tuhan berfirman dalam Hadith Qudsi "Aku tidak mengumpulkan ke atas hambaKu 2 ketakutan dan 2 keamanan. Siapa yang takutkanKu di dunia, nescaya Aku berikan keamanan baginya di akhirat. Siapa yang rasa aman terhadapKu di dunia, nescaya Aku berikannya balasan ketakutan di hari Kiamat".

Punca manusia hari ini jadi jahat ialah sebab mereka tidak kenal Tuhan yang Maha Pengazab, Maha Takabbur, Maha Menggagahi. Manusia yang jahil sentiasa tenggelam dalam tipu daya syaitan dengan mengandaikan lepas buat maksiat, Tuhan akan ampunkan dosanya (Tuhan Maha Pengampun, Maha Pemaaf). Begitulah setiap kali membuat dosa hinggalah mati - Nauzubillah. Tujuan andaian itu adalah suapaya mereka aman berbuat maksiat dan dapat menikmati hidup dengan bersenang-senang, bergembira, berhibur, berfoya-foya, berlawak jenaka, ceria dll.

Ini bertentangan dengan perasaan Rasulullah s.a.w. yang "Jika kamu tahu apa yang aku tahu tentu kamu akan sedikit ketawa dan banyak menangis".

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

2 comments:

  1. ustaz..saya mengalami masalh tntg kefahaman agama...seperti ustaz cakap kat atas,pegi tempat ni ckp lain,tempat lain ckp lain,kadang2 saya jadi pening..mana betol.dan mana yang ptut saya pegang...saya bingung.kadang saya hanya mmpu mengatakan saya tak tahu...tp saya rasa,saya patut tahu kebenarannya yg sebenar...

    ReplyDelete
  2. Rungkaikan ikatan serabut anda dengan berselawat ke atas Rasulullah s.a.w. 40 ribu kali.

    ReplyDelete