20 February 2009

TOK HABIB VS CHU PANDAN


Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

kisah Tok Habib, seorang wali Allah yang telah membunuh Chu Pandan. Chu Pandan adalah panglima Negara Siam yang hendak menyerang Melaka pada zaman pemerintahan Sultan Muzaffar Syah. Baginda sultan telah memohon pertolongan daripada Tok Habib agar mempertahankan Melaka daripada diserang.

 Tok Habib ini telah memperkenankan permohonan Sultan, lalu beliau memanah ke arah langit seraya berkata "Matilah Chu Pandan." Dengan izin Allah, pada masa itu juga Chu Pandan yang berada di Siam tiba-tiba berasa sakit di dada dan akhirnya mati. Dengan kematian Chu Pandan ini, Siam pun membatalkan hasrat mereka hendak menyerang Melaka. Orang-orang Melaka telah mengabadikan peristiwa bersejarah ini di dalam pantun berikut:

 

Chu Pandan anak bubannya,

Hendak menyerang ke Melaka;

Ada cincin berisi bunga,

Bunga berladung si air mata.

 

Kehebatan kerohanian yang ada pada wali Allah ini sehingga mampu menumpaskan kezaliman. Semoga melalui kisah ini, Allah SWT telah membuka minda kita untuk menentang kezaliman. 

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

1 comment:

  1. salam syeikh..baru sy fm sejarah citer tentang chu pandan ni...alhamdulillah...bg lagi info yg bagus2 dlm bidang kesufian ni...

    ReplyDelete