27 December 2008

SYARIAT, TAREKAT, HAKIKAT


Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

SYARIAT: Segala hukum hakam yang Allah s.wt. wahyukan kepada Nabi dan Rasul. Syariat difahami oleh para ulama dengan cara belajar, kajian dan ijtihad.

TAREKATkita mengamalkan syariat dengan bersungguh-sungguh iaitu melakukan yang wajib, sunat sekadar mampu, meninggalkan yang haram dan makruh serta menjauhi yang sia-sia dibawah asuhan seorang a’rif billah sebagaimana para sahabat mengamalkan syariat dibawah bimbingan dan asuhan seorang arif billah yang paling sempurna dan agung iaitu junjungan besar kita Nabi Muhammad s.a.w. 

HAKIKAT: Terbuka hijab kepada perkara perkara ghaib (samiyyat) yg kita imani sebelum ini. seperti pengalaman dapat mencium bau syurga, melihat arasy Tuhan dll.

Contoh perumpamaan:

SYARIAT: Kita mendengar cerita orang ramai tentang bandar Kota Bharu, Kelantan. Di sana ada Masjid Muhammadi yg berusia ratusan tahun, ada pasar siti khadijah yg menempatkan ramai peniaga wanita, keropok lekor yang enak. Jalan menuju ke sana penuh liku dan berbukit-bukit. Perlu kenderaan yang "sihat" dan tenaga lebih untuk memandunya. (Semuanya berkisar tentang cerita dan pengalaman orang bagaimana untuk sampai ke sana dan apa yg ada di sana. Kadang-kadang kita dengar cerita dari orang yg tak pernah sampai ke sana)

TAREKAT: Kita mulakan perjalanan ke sana dengan menaiki kenderaan sendiri, memandu siang-malam, menempuh bukit, simpang, selekoh, hujan, panas dll untuk sampai. (Kita rasai sendiri kepayahan menempuh jalan berdasarkan petunjuk yg telah diberi oleh orang yg pernah sampai ke sana)

HAKIKAT: Kita telah selamat sampai ke Kota Bharu dan menyaksikan sendiri suasana, keadaan disana serta berjumpa dengan orang-orang disana. Dijamu dengan keropok lekor segar. (Penyaksian keadaan sebenar dengan mata kepala kita sendiri dan merasai dengan lidah mulut sendiri perkara-perkara yang sebelum ini hanya didengari dari orang yg pernah sampai di sini)

Ketika inilah kita akan tersenyum apabila teringat kembali kata -kata orang mengaku pernah sampai sedangkan gambaran yg mereka berikan sebenarnya hanyalah andaian dongeng logik otak mereka yg bernafsu ammarah.

Pengajaran: Ambillah agama dari para wali Allah yg telah berjaya mendekati Allah dan dibukakan hijab alam ghaib serta mempunyai bukti karomah (kemuliaan di sisiNya) bukan andaian kosong yg perasan dah beriman. Kamu takkan menyesal selama-lamanya.

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

No comments:

Post a Comment