14 July 2009

Sanad Tarekat

Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Semua tarekat di dalam dunia ini sanad silsilahnya hanya sampai kepada dua orang sahabat iaitu Saiyidina Abu Bakar As-Siddiq dan Saiyidina Ali Karamallah Wajhah. Ini bukanlah bermakna para sahabat yang lain tidak membawa perjalanan Sufiyah. Ini adalah kerana kedua mereka ini merangkumi segenap aspek.

Saiyidina Abu Bakar mendapat kesufian kerana dia yang awal-awal memeluk Islam dan dia terlalu kasih dan rapat terhadap Rasulullah s.a.w. Dia juga banyak , membuat pengorbanan di dalam perjuangan Rasulullah s.a.w.

Saiyidina Ali Karamallah Wajhah mendapat kesufian sewaktu peperangan Uhud. Apabila beliau mendengar berita bahawa Rasulullah s.a.w. telah terbunuh di dalam pertempuran tersebut (berita palsu yang sengaja di buat oleh musyrikin untuk melemahkan orang mukmin). Dia pun terus memecut kudanya dengan sekuat-kuatnya untuk menyerbu kafir musyrikin. Dia hendak bunuh semua kafir musyrikin biar seorang pun tidak tinggal di bumi Allah. Allah s.w.t. menjadikan debu-debu yang berterbangan daripada kuda Saiyidina Ali malaikat-malaikat. Bila orang kafir melihat perkara tersebut mereka pun lari bertempiaran. Inilah perjalanan sufi. Asyidda’u A’lal Kuffar. Ruhama’ Bainahum (tidak tunduk kepada kekufuran dalam segenap aspek. Menunaikan dan memelihara hak-hak mukmin dan muslim).

Yang dikatakan Sanad Silsilah ialah kita berperibadi, beriman dan bertakwa sama seperti Ahli Silsilah (Para Aulia’) yang lebih dahulu daripada kita. Bukannya hanya ada pada tulisan sahaja. (Silsilah ialah rantaian hubungan daripada satu orang guru kepada satu orang hingga kepada Tabi’-ul-Tabien, Tabien- Sahabat sampailah kepada Rasulullah s.a.w hingga kepada Jibril terus kepada Allah).

Punca-punca yang merosakkan kesufian adalah disebabkan ilmu yang bercampur aduk dengan kejinan seperti puak bathiniah-zindiq dan tarikat yang tidak sampai kepada hakikat dan makrifat.

Tarekat Ahmadiyah
Tariqah Ahmadiyah yang didirikan oleh Syeikh Ahmad Idris terkenal di Maghribi dan di sebahagian dunia islam sebagai Tarekat Idrisiyah kerana untuk membezakannya dengan Tarekat Ahmadiah di Mesir yang di asaskan oleh Syeikh Ahmad al-Badawi (1199-1276M) dan juga dengan Ahmadiyah Qadiyani satu ajaran sesat yang berasal daripada India yang diasaskan oleh Mirza Ghulam Ahmad Qadiyani.

Sanad Tarekat Ahmadiah adalah seperti berikut:

1. Saidina Rasulullah s.a.w.
2. Saidina Ali bin Abi Thalib r.a.
3. Qutub Saidina Hassan r.a.– anaknya sendiri.
4. Abu Muhammad Jabir. r.a.
5. Al-Qutub Said Al-Ghazwani. r.a.
6. Al-Qutub Fathus Saud. r.a.
7. Al-Qutub Saad r.a.
8. Wali Qutub Said r.a.
9. Qutub Ahmad Al-Mirwani r.a.
10. Qutub Ibrahim Al-Basri r.a.
11. Qutub Zainuddin Al-Ghazwaini r.a.
12. Qutub Syamsuddin r.a.
13. Qutub Tajuddin r.a.
14. Qutub Nuruddin r.a.
15. Qutub Fakruddin r.a.
16. Qutub Tuqaiyuddin r.a.
17. Qutub Abdul Rahman Al-Madani r.a.
18. Qutub Ul Kabir (yang besar) Maulai/Maulana Abdussalam bin Masyis r.a.
19. Qutub yang terkenal Abul Hassan Asy-Syazili r.a.
20. Khalifahnya Abul Abbas Al-Mirsi r.a.
21. AlArif yang besar Sidi Daud Al-Bakhili r.a.
22. Al-Arif Sidi Muhammad Wafa Bahrul Sofa-(Lautan kesucian) r.a.
23. Al-Arif Sidi Ali bin Wafa r.a.
24. Wali yang terkenal Sidi Yahya Al-Qodiri r.a.
25. Wali yang terkenal Ahmad bin Uqbah Al-Hadrami r.a.
26. Wali yang besar Sidi Ahmad bin Zaruq r.a.
27. Sidi Ahmad bin Yunus r.a.
28. Sidi Ali bin Abdullah r.a.
29. Sidi As-Syeikh Abul Qossim Al-Wazir Al-Ghozi r.a.
30. Sidi Syeikh Ahmad bin Idris r.a.
31. Sidi Ibrahim Ar-Rasyid r.a.

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

8 comments:

  1. Salam. maaf bertanya kenapa dalam muzakarah MNI dan Mais baru2 ini mantan mufti NS yg juga bertarikat ahmadiah tidak mempertahankan MNI?

    ReplyDelete
  2. salam,kenapa saya perolehi sanad silsilah yang berbeza?

    mohon diperbetulkan kesalahan saya

    sumber dari mana ni?

    ReplyDelete
  3. Sharul, setahu saya Syeikh mahmud sangat tegas orangnya. Dimajlis itu, beliau memarahi ulama' yg pengecut dan mengikut telunjuk kerajaan sebagai salah satu cabang syirik iaitu bimbangkan makhluk. Kebanyakan Ahli panel tersebut mengaku bahawa mereka bimbang dakwah Islam akan disekat jika tidak mengikut telunjuk menteri. Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
  4. Erma, dalam ilmu Hadith ada bab takhrij Hadith. Sebuah Hadith diriwayatkan oleh perawi melalui beberapa sanad yg berbeza. Tiada masalah.

    ReplyDelete
  5. Ustaz, terima kasih atas penerangan. cuma jika mereka senyap seolah olah menyalahkan yg benar.. ini lebih mengekirukan org awam

    ReplyDelete
  6. salam ustaz sufi.
    siapakah anda?siapakah guru anda?saya ingin untuk bertemu dengan

    Yg Bhg Dato’ Hj Mohd Murtadza bin Hj Ahmad
    Syeikh Tarikat Ahmadiyyah
    Al-Idrisiyyah Al-Rashidiyyah Al-Dandarawiyyah
    Madrasah Al-Saidiyyah, Kg. Pondok Rasah
    70300 Seremban

    adakah beliau orang yang sibuk?waktu bilakah sesuai untuk bertemu beliau? saya tidak jumpa kg. pondok rasah dalam google earth.
    ada kesukaran lah kalau nak cari dengan pergi seremban..

    FIRDAUS
    Skudai Johor
    0177242093

    ReplyDelete
  7. ahli baru ahmadiyah idrisiyahJune 19, 2011 at 11:43 PM

    direction amat mudah..kluar je dr tol rasah port dickson belok kiri..nampak jejantas, masuk lauan bawah jejantas tu (belok kanan sikit) pastu nampak taman happy then pusing kiri sedikit,terus masuk kanan ikut lorong tu straight sampai belakang..madrasah disitu..insyaallah jumpa tempatnya..moga Allah beri rezeki kepada yg mencari.

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum..
    Di johor kat mana boleh saya belajar dan merujuk dgn guru mursyid tentang tarekat ahmadiah idrisyah..terima kasih harap dpt membantu.

    ReplyDelete