27 September 2009

BASIR - MELIHAT


Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Allah Ta'ala Maha Melihat setiap segala sesuatu yg terjadi di alam ini. Dia melihat tanpa ada sekatan, sempadan, tidak terhijab dengan jauh atau dekat, besar atau kecil, gelap atau terang, dalam bilik yg tertutup atau ditengah padang yg terbuka.

Tuhan melihat tanpa menggunakan alat penglihatan seperti mata, lensa kamera atau mikroskop. Semua alat ini terbatas penglihatannya. Jika Tuhan perlu kepada mata, maka jadilah Ia lemah seperti makhluk.

Sudah tentulah Tuhan Maha Melihat semut hitam yang berada di atas batu hitam ditengah malam yg gelap gelita (tanpa cahaya) dicelah timbunan batu. Juga Maha Melihat seorang manusia yang dizalimi ditengah lautan padang pasir dan Maha Melihat seekor anjing yang sedang dibantu mendapatkan air oleh seorang pelacur ditengah hari yg terik.

Kalau begitu kenapa Tuhan tidak membantu orang Islam yg sedang dizalimi di Bosnia, Palestin, Iraq dll atau membantu umat Islam Aceh yg dilanda Tsunami? Bukankah Tuhan yg sama juga yg menetapkan dan menggerakkan musibah tersebut ke atas umat Islam zaman ini. Ada Tuhan yang lain kah? Tidak ada....

Adab kita sebagai hambaNya, sentiasalah cari kesilapan dan kelemahan diri yg menyebabkan Tuhan berkehendak menetapkan sesuatu bala' dan musibah. Jika Tuhan memandang kita dengan rahmatNya, tentu Dia tidak akan biarkan kita dihina dan dizalimi oleh musuhNya.

Untuk menunjukkan tanda kebesaran dan kehebatan Tuhan, Dia menganugerahkan pandangan menggunakan mata hati bagi mereka yg telah terbuka hijab dimana ia adalah sangat tepat. Pun begitu para wali Allah masih berhati-hati agar tidak terjerumus dalam tipudaya ("makar") dari Allah Ta'ala. Setiap apa yg dilihat tetap akan jadi rahsia yg hanya boleh diluahkan kepada sahabat terdekat yg amanah (dipercayai) memegang rahsia Allah.

Zaman ini kaum yahudi sering memasukkan kemahiran pandang tembus dinding dan alam ghaib kepada watak ciptaan mereka seperti yg ada pada watak superman dan hero-hero filem yg lain.

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

No comments:

Post a Comment