30 September 2009

RAHSIA PUASA


Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Puasa sering dikaitkan dengan perkataan mujahadah dan suluk. Ini kerana amalan puasa mempunyai satu rahsia kejayaan sesuatu usaha mendekatkan diri kepada Tuhan dan usaha kejayaan yg bersifat keduniaan.

Zaman dahulu nabi Musa a.s. berpuasa dan bersuluk selama 40 hari di Bukit Thursina sebelum dianugerahkan kitab Taurat sebagai panduan umatnya yg dikatakan berlaku pada bulan Ramadhan. Begitu juga Nabi Daud a.s. yang berpuasa sehari dan berbuka sehari selama setahun sebelum dianugerahkan kejayaan menumpaskan raja Jalut dengan hanya sebiji batu yg dibacakan doa. Nabi Daud a.s. dan Nabi Isa a.s. juga dianugerahkan Kitab Zabur dan Kitab Injil pada bulan Ramadhan.

Begitu juga Rasulullah s.a.w. dianugerahkan Al-Quran selepas berkhalwat di gua Hirak, Jabal Nur pada 17 Ramadhan. Baginda juga mendapat bantuan dari tentera Allah (malaikat) semasa perang Badar Kubra pada tahun ke-2 Hijrah pada bulan Ramadhan semasa tentera Islam sedang berpuasa yg telah disyariatkan pada tahun yg sama.

Bagi agama lain para pendeta, rahib, sami, paderi, tok cha juga menggunakan puasa sebagai alat untuk menguatkan kerohanian dan sihir mereka atas nama "BERTAPA". Bukankah Gautama Buddha mendapat cahaya nirvana semasa bertapa selama 49 hari dibawah pokok Bodhi. Begitu juga dengan ahli silat, kungfu, silambam, penarik kavadi, bomoh juga menggunakan puasa untuk mendapatkan kebal, kekuatan fizikal, mental, penyelesaian masalah dan penembusan ilmu ghaib.

Cuma agama lain telah diselewengkan oleh pemimpin agama mereka dengan menjadikan amalan puasa ini khusus untuk orang gereja, para sami dan orang tertentu sahaja tidak kepada masyarakat awam. Harinya pun sudah ditukar menjadi sedikit seperti yahudi yg berpuasa pada hari 'Asyura. Bahkan ada yg menghadkan puasa dari memakan telor dan makanan berdarah shj seperti penganut Hindu.

Malangnya umat Islam memandang ringan amalan puasa. Puasa awam yg tidak menghindarkan diri dari maksiat tidaklah memberi kejayaan pada rohani dan jasmani. Umpama mencurah air ke daun keladi sambil puasa sibuk berniaga bazar Ramadhan atau menjalankan aktiviti harian seperti biasa (kerja-balik-berbuka-sembang-tengok tv-tidur). Jauh sekali hendak membuat tumpuan kepada Allah Ta'ala. Difikiran hanyalah makanan untuk berbuka dan duit untung bazar Ramadhan.

Satu kelonggaran yg pernah saya dapat izin dari guru ketika bersuluk ialah bekerja seperti biasa dan masuk suluk semula setelah pulang dari kerja. Tetapi hendaklah ingat, jangan batalkan suluk dengan bersembang atau bercakap yg tiada keperluan. Masa luang hendaklah dipenuhi dengan tumpuan kpd Allah. Memanglah kawan-kawan nampak pelik sikit hari tu kerana saya berpuasa hari Jumaat (3 hari suluk = jumaat-sabtu-ahad), kurang bercakap dan ditangan sentiasa ada tasbih yg digerakkan oleh jari walaupun semasa berjalan atau berbincang.

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

No comments:

Post a Comment