25 July 2009

KASYAF (TERBUKA HIJAB)


Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Topik ini jarang-jarang dan hampir mustahil dibicarakan dalam ceramah, bayan, seminar dan kuliah masjid. Disini saya ingin membuka sedikit maklumat tentangnya kerana saya pernah mendengar dalam radio ikim, kefahaman yang amat sempit terhadap isu ini.

Kasyaf ertinya dianugerahi mata hati lalu terbuka hijab antara makhluk dengan Tuhannya dan dapat melihat alam ghaib.

Kasyaf yg difahami oleh para nujum, bomoh dan dukun bukanlah termasuk dalam perbahasan ini kerana kasyaf yg mereka perolehi hanya terhad setakat pendang tembus ke alam jin sahaja. Tidak pada alam malaikat, alam Jabarut dan alam Lahut. Keterhadan ini boleh dilihat bila ramainya dukun, bomoh dan pawang masih melakukan maksiat terhadap Allah (lakukan perkara haram, makruh dan syubhat). Ini kerana mereka masih tidak dapat melihat malaikat Raqib & Atid (pencatat amalan baik & buruk) yang sentiasa sibuk menjalankan tugas mengawasi gerak-geri kita.

Kasyaf yang dikehendaki di sini ialah kasyaf yg dapat memimpin manusia mengenal Allah Ta'ala. Terbuka hijab dengan dapat melihat syurga atau neraka mengingatkan si hamba agar rajin beribadah, solat di awal waktu, menjauhi aktiviti sia-sia dan berhati-hati dalam perkataan. Inilah yg dikatakan Rasulullah s.a.w. "Jika kamu tahu apa yg aku tahu nescaya kamu akan sedikit ketawa dan banyak menangis".

Kasyaf dianugerahi Allah Ta'ala apabila hati telah bersih dari titik-titik hitam syirik. Kasyaf juga diperolehi dengan memperbanyakkan berlapar dan mengosongkan perut dengan berpuasa. Ia juga dimulai hasil dari bersusah payah (mujahadah) melazimi amalan suluk dan sentiasa membulatkan tumpuan hati kepada Allah.

Apabila kasyaf dianugerahi Allah, maka iman seseorang berada di paras selamat kerana dia akan dapat kekuatan menjaga diri sendiri walau keseorangan, walau di atas awan, di tengah lautan, di celah hutan tebal, walau digodai gadis rupawan. Inilah yg dimaksudkan "ilmu yakin".

Kasyaf juga akan membuatkan seseorang dapat membaca hati dan bisikan orang lain. Walaubagaimanapun, kebolehan ini digunakan oleh penerimanya untuk mengenang kebesaran Allah dan bukan untuk tujuan bersuka-suka dan memperbodohkan orang lain. Inilah rahsia bagi mengelakkan diperbudakkan oleh musuh Islam.

Watak superman dapat pandang tembus dinding adalah dicuri dari isu ini.

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

9 comments:

  1. assalamualaikum,
    kasyaf adalah anugerah bagi mereka yang rajin berusaha,kuat beramal(selalu berzikir)sepanjang masa. tetapi harus ingat melihat alam ghaib tidak semmestinya anugerah dari yang maha esa ada juga melalui pendampin(khadam,karkas atau jin)ini yang ditakuti kerana ia sukar dikesan.renung-renungkan semoga anda semua diberkati amin.
    beribadatlah kamu diwaktu malam yang panjang orang khafir mencintai dunia......

    ReplyDelete
  2. Alam ghaib umpama waktu malam yang gelap gelita. Maka jika kita buka lampu 'Nur' maka hadir cahaya. Bila hadir cahaya maka dapat melihat. Nak buka lampu perlu ada elektrik 'ilmu', dan perbuatan petik suis lampu adalah 'amal'. Jika 'kaca' lampu (yakni hati), itu bersih, maka teranglah cahaya lampu. Jika 'kaca' lampu kotor, maka malaplah cahaya lampu.

    ReplyDelete
  3. Adakalanya kamu menerima pemberian yang pada hakikatnya adalah penolakan dan adakalanya kamu ditolak tetapi pada hakikatnya kamu diberi. Jika dibuka kepada kamu pintu kefahaman tentang penolakan nescaya berubah penolakan menjadi pemberian.

    ReplyDelete
  4. Aku telah melaluinya benarlah kata Rasulullah s.a.w. "Jika kamu tahu apa yg aku tahu nescaya kamu akan sedikit ketawa dan banyak menangis".
    Semua permohonan diperlihatkan Allah dengan izinNya dari syurga, Burag,jambatan sirat, yakjuj makjuj, Al Mehdi, dll..sukar bagi insan yang jauh dari Allah untuk percaya.

    ReplyDelete
  5. digodai oleh gadis rupawan merupakan kelemahan terbesar saya..

    ReplyDelete
  6. mashaaAllah.. doakan kami semua selamat dunia akhirat

    ReplyDelete
  7. orang tertentu je diberi kelebihan ni..

    ReplyDelete
  8. istiqomah dan mohon redha Allah..insyallah akan dihajati..amin

    ReplyDelete