04 October 2009

ROKOK= ARAK KERING


Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Teringat ana kepada seorang ustaz yang pernah belajar di Al-Azhar Mesir. beliau menceritakan bagaimana rakyat Mesir berniaga tembakau iaitu dengan men"spray"kan alkohol ke dalam bekas plastik yg berisi daun tembakau. Jika di"spray" 1x, harganya murah. Jika 3x, harganya mahal sedikit. Begitulah seterusnya bagi membezakan kualiti tembakau yang bakal membangkitkan khayalan indah perokok.


Alkohol adalah sebahagian bahan yg penting dalam pembuatan arak. dengan sebab itulah rasa rokok berlainan dan tidak sama berbanding menggunakan tembakau yg diambil fresh dari ladang tembakau di Bachok, Kelantan.

Jika tuan-tuan tahu sesuatu kebenaran, carilah hujah untuk mempertahankannya, kelak tuan-tuan akan jumpa 1001 hujah sokongan.

Maulana Ilyas ada mengingatkan bahawa perokok ada harapan mati dalam su'ul khotimah (kesudahan yang buruk). Jangan pandang ringan perkara ini. Termasuk jugalah orang yang ada kaitan dengan mengembangkang industri rokok seperti tuan tanah ladang tembakau, petani tembakau, pembantu peladang tembakau, pengilang, penjual dll.

Ana lihat dengan mata kepala sendiri dan hairan, bagaimana orang yang memperjuangkan Islam di kelantan masih lagi memberi ruang untuk industri ini. Ada pak haji yang menyewakan tanahnya untuk tujuan pertanian tembakau. Ada juga yang membiarkan anak-anaknya leka dengan aktiviti ini. Bukankah ini satu penyelewengan syariat Islam dan kemungkaran yang jelas. Apatah lagi jika ia dilakukan diluar dewan muktamar pxx. Hairan....hairan....

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

No comments:

Post a Comment