29 October 2009

MENGUATKAN KEROHANIAN


Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Apabila seseorang ingin mendekati Tuhan, dia perlu lalui ribuan ujian yang halus-halus. Ujian ini kadang-kadang akan dipandang remeh oleh nafsu tetapi ia sangat bermakna bagi masa depan kita dalam mendekati Tuhan.

Antara perkara yg dikategorikan dapat menguatkan kerohanian ialah:

1. Sabar menghadapi ujian. Jika anda pernah ditimpa musibah, tentu anda akan rasa dunia ini begitu sempit dan tiada ruang untuk bernafas. Kadang-kala mata sendiri tidak dapat dilelapkan kerana mengenang musibah yg sedang ditimpa. Apabila ia selesai atau hilang, anda akan rasa lapang dada seolah-olah dunia ini memberikan anda harapan baru yang berbunga-bunga.

Bandingkan perasaan Rasulullah s.a.w. sewaktu dilempar najis, sampah, tuduhan sesat, tukang tilik, ahli nujum. Jika anda dituduh sedemikian adakah anda akan bersabar?

Bolehkah anda menghadapi ancaman maut yg sangat hampir sepertimana yg dilalui Saidina Ali k.r.w. yang rela menggantikan tempat tidur Rasulullah s.a.w. sewaktu orang kafir Quraiys sedang merancang untuk membunuh baginda?

Sabar, tenang, tawakkal dan bersedia menghadapi maut pada bila-bila masa adalah resepi untuk menguatkan semangat, jiwa dan kerohanian.

2. Catu makanan. Saya telah ulas tajuk ini dalam "RAHSIA PUASA". Anda akan dapati dengan mengurangkan makan dan banyak berlapar (samada puasa / tidak puasa) akan menambah kesabaran. Apa tidaknya, jika anda sabar menahan kerenah nafsu perut berjam-jam, mengapa tidak sabar menghadapi karenah manusia yang tunggang-langgang. Puasa pada mulanya mungkin akan menyebabkan seseorang cepat marah. Tapi akhirnya akan melemahkan jasad, lemahkan mulut dan sifat marah menjadi neutral seterusnya sentiasa memikirkan perbuatan Tuhan yang menjadikan 'alam.

Ia akan menjadi lebih bermakna jika dipakejkan dengan ibadah "suluk 3 hari" atau lebih lagi. Dengan menjauhi berdebat, berbalah, bergaduh, bersengketa, mengumpat dll hati akan mula bersinar dan sinarannya perlu dikuatkan setiap minggu hinggalah cahaya tersebut mulai mengakar-umbi dalam hati.

Dengan ini, kebenaran tetap akan dilihat sebagai kebenaran, sebagaimana kesesatan akan sentiasa jelas dalam perhatian untuk dijauhi.

3. Teruskan berselawat. Punca nur di alam ini adalah berasal dari Nur Muhammad. Nur Muhammad inilah kejadian pertama di alam ini dan darinya lah segala makhluk diciptakan. Dengan memperbanyakkan selawat, cahaya petunjuk akan menerangi hati kita seterusnya memimpin kita ke jalan yg diredhai Allah. Semakin kuat nur dalam hati kita, semakin kuatlah kerohanian kita mencari jalan mendekati Allah.

Anda mungkin pernah lihat orang yg banyak beramal tetapi menyembunyikan kejahatan, bersekongkol dengan kekufuran, membuat pakatan sulit untuk merobohkan Islam, memalaskan umat Islam, terang-terangan berbohong demi menutupi keburukan parti dan segolongan yg memimpin umat Islam ke jalan neraka.

Inilah hasil manusia yg tiada cahaya di dalam hatinya. Mudah diperdaya, mudah dibeli, murah untuk dimiliki.

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

3 comments:

  1. assalamualaikum tuan.

    saya bersetuju dengan penyataan catuan makanan adalah salah satu highway menuju makrifat. ianya adalah jalan yang paling pantas dan lengkap untuk mendidik nafsu yang menyala-nyala.

    ReplyDelete
  2. salam,ustaz...saya cuba nk kurangkan nfsu mkn..tp susah la..cmna ya?ustaz ada doa yg dapat saya amalkan?

    ReplyDelete
  3. Allahumma inni a'taziru ilaika min kibdin ja 'ik.

    ReplyDelete