08 October 2009

PENGARUH MEMPENGARUHI




Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Dahulu ada selepas seorang pensyarah membahaskan pandangan tokoh falsafah barat beliau berkata "Kita kena objektif dalam menilai sesuatu. Seperti yang tokoh falsafah barat ini ketengahkan bahawa manusia suka meng "quote" kata tokoh agama sebagai penguat hujah dan ini adalah satu kelemahan".

Cantik sekali tipuan syaitan. Jika kita dakwa kita tak terpengaruh dengan kata-kata ulama', tetapi sebenarnya kita pada awal lagi telah menerima pandangan orang kafir yang tentu sekali bukan ulama'. Sedangkan Rasulullah s.a.w. kata "Ulama' adalah pewaris nabi". paling tidak pun, kita tetap akan terpengaruh dengan nafsu ammarah yg Tuhan jadikan ia biadap asal kejadiannya.

Firaun boleh bangga dengan mengatakan "aku tidak terpengaruh dengan kata-kata Nabi Musa a.s.". Persoalannya adakah sikap objektif ini memberi kejayaan dunia akhirat? Tidak, malah ia akan menerima azab yang sangat pedih lantaran kejahilan dan kesombongan terhadap orang yang Tuhan lantik.

Begitu juga dengan artis yang mempersoalkan para ustaz mengkritik kerjayanya dengan mengatakan "Semua yang aku buat salah, dimana kebebasan?".

Membiarkan diri dalam kejahilan dan tingkat iman awam akan menggagalkan kita di akhirat kelak. Apa tidaknya, kejahilan kita mengenal Tuhan akan menyebabkan kita mengkritik susunan Tuhan, kritik syariat Tuhan, kritik perbuatan Tuhan, benci dengan qadha' Tuhan dalam tidak sedar. Muflis pahala tanpa sedar.

Adakah kita akan tetap mengajar anak bangsa kita "jadi orang biasa (awam) sudah lah, tak payah la nak ikut sangat cakap ustaz, tak payah lah ibadah banyak sangat, berjaya jugak kat dunia ni".

Adakah cukup dengan makan, minum, tidur, berhibur, berkahwin, bekerja lalu Tuhan biarkan begitu sahaja untuk memasuki syurga? Jika in yg terjadi, maaf kata- haiwan pun begitu juga hidupnya. Bahkan haiwan tidak akan disoal tentang umur, harta, masa, sumbangan, hidup mereka. Bahkan manusialah yang akan ditanya. Siapakah antara kamu yang paling baik amalannya.

Pastikan kita dan keturunan kita dipengaruhi oleh Sunnah Rasulullah s.a.w. dan nasihat dan bimbingan dari para Awliya'. Jika tidak, kita sebenarnya sedang dipengaruhi syaitan yang bijak menipu. Akhirnya kita akan jadi serupa dengan an'aam (binatang ternakan) bahkan lebih sesat أولئك كالأنعام بل هم أضل.

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

No comments:

Post a Comment