13 February 2009

PUNCA JADI BAHLOL


Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Asal sifat bahlol yang keluar dari nafsu bahlol ada tiga:

Yang pertama:

 Asal kejadian tanah, air api dan angin. Daripada asal kejadian inilah keluarnya segala penyakit-penyakit hati seperti takabbur, bakhil, ‘ujub, sum’ah, riak, ghadob (panas baan) dan lain lagi.

 

Yang kedua:

Asal kejadian “Main mahin” air yang hina, hinanya main mahin kerana tiga sebab.

        1– Hina kerana penciptanya mengatakan ia hina.

        2– Hinanya kerana keluar dari saluran najis

             Daripada alat yang sulit, hasil dari perhubungan yang sulit, sekiranya ia disentuh wudhu seseorang akan batal dan wajib mandi junub.

        3- Hinanya kerana ada titisan keturunan yang mungkin ada nenek moyang yang berdarah jin, pembunuh, perompak, penzina, tidak menunaikan sembahyang dan lain-lain lagi.


Yang ketiga:

 Jin atau syaitan yang berserta dan berdamping semenjak ia dilahirkan.

Sabda Rasulullah s.a.w.:

مَا مِنْكُمْ مِنْ اَحَدٍ اِلاَّ وَقَدْ وُكِّلَ بِهِ قَرِيْنُهُ مِنَ الْجِنِّ وَقَرِيْنُهُ مِنَ الْمَلاَئِكَةِ قَالُوْا: وَاِيَّاكَ يَا رَسُوْلَ اللهِ. قال: وَاِيَّايَ وَلَكِنَّ اللهَ اَعَانَنِىْ عَلَيْهِ فَأَسْلَمَ فَلاَ يَأْمُرُنِيْ اِلاَّ بِخَيْرٍ.                                                     

 Ertinya: Tidak ada seorang pun daripada kamu wahai anak Adam melainkan diiringi bersamanya seorang kawan daripada jin atau syaitan ( namanya aharman) dan seorang kawan daripada malaikat (namanya Mulham). Para Sahabat bertanya: Engkau juga Ya Rasulullah? Jawab Rasulullah s.a.w : Aku pun sama juga, tetapi Allah telah membantu aku mengatasinya, maka dia memeluk islam. Dia tidak suruh aku melainkan perkara-perkara yang baik

                 Manusia yang bernafsu bahlol inilah yang tidak mahu menyempurnakan amanah Allah.

أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ : اِنَّا عَرَضْنَا الأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ اَنْ يَحْمِلْنَهَا وَاَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الإِنْسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُوْمًا جَهُوْلاً.

سورة الأحزاب الأية: 72.

     Ertinya: Sesungguhnya Kami telah kemukakan amanah kepada langit dan bumi dan gunung ganang supaya menanggungnya tetapi mereka enggan menanggungnya kerana takut tidak dapat menyempurnakannya, tetapi manusia menanggungnya. Sesungguhnya manusia itu tersangat zalim dan tersangat jahil.

Dan manusia yang bernafsu bahlol ini juga Allah Ta’ala ungkapkan di dalam Al-Quran dengan berbagai-bagai ungkapan yang kesat,

 Thagha:  Melampaui batas.  (طَغَى)

 Kanud:   Tidak terima kasih.  (كَنُود)

 Zhalum: Tersangat Zolim. (ظَلُومٌ)

 Jahul:     Tersangat jahil. (جَهُولٌ)

 Ya us: Tersangat berputus asa.(يَأُوس)

 Kaffar dan Kafur:  Tersangat engkar. (كَفَّار \ كَفُّور)

 ‘Ajul: Tersangat gopoh. ( عَجُول)

 Khasim:  Suka berbalah. (خَصِيم)

Qatur:  Tidak pernah merasa cukup. (قَتُور)

Halu’a: Tersangat gelisah. (هَلُوعًا)

 Jazu’a:  tersangat cemas  (جَزُوعاً)

 Dan berbagai-bagai lagi kata-kata yang kesat.

Untuk keluar daripada cengkaman nafsu bahlol ini terpulanglah kepada kemahuan kesungguhan mujahadah kita sendiri. Firman Allah Ta’ala:

أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ : إِنَّ اللهَ لاَ يُغَيِّرُمَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوْا مَا بِأَنْفُسِهِمْ.

 سورة الرعد الأية: 11.                                     

Ertinya: sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum sehingga mereka mengubah diri mereka dengan sendiri.

                 Langkah pertama untuk kita buang sifat-sifat bahlol dan nafsu bahlol iaitu dengan fana fi as-syeikh, makna fana fi as-syeikh ialah: Ikut susunan Guru dan Murabbi dengan mematuhi segala susunan syariat dan thoriq. Seperti robot yang remote control berada di tangan tuannya, Kerana fana fi as-syeikh adalah permulaan untuk mengenal Allah. Inilah cara yang paling berkesan dan telah dipraktikkan oleh Nabi Yusuf a.s.

 Firman Allah Ta’ala:

أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ : وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلاَ اَنْ رَّئَ بُرْهَانَ رَبِّهِ كَذَالِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوْءَ وَالْفَحْشَاءَ، إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِيْنَ. سورة يوسف الأية: 23.                                  

 Ertinya: Dan Sesungguhnya Zulaikha timbul perasaan keinginan kepada Yusuf dan Yusuf juga timbul perasaan keinginan kepada Zulaikha, kalaulah tidak ia (Yusuf a.s) melihat Burhan Tuhannya. Begitulah Kami hindarkan daripada Yusuf kejahatan dan perbuatan yang keji. Sesungguhnya dia daripada hamba-hamba Kami yang ikhlas.

                 Berkata kebanyakan Ulama Mufassirin makna “Burhan” di dalam ayat yang tersebut adalah: Datangnya rupa dan missal Nabi Yaakob a.s. Ketika itu lenyaplah perasaan keinginan Yusuf kepada Zulaikha.

                Begitulah Allah hindarkan kejahatan daripada Yusuf a.s. kerana fananya kepada bapanya yang menjadi murabbinya.

                Begitulah Allah Ta’ala akan hindarkan kita daripada sifat-sifat bahlol dan nafsu bahlol sekiranya kita fana fi as-syeikh .

 Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

No comments:

Post a Comment