07 February 2009

TAREKAT NAQSYABANDI


Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Pengasas tareqat ini ialah Sheikh Bahauddin. Beliau dilahirkan di sebuah kampong yang bernama Qofrul Arifin, iaitu tidak jauh dari bandar Bukhara tempat lahir Imam Bukhari pada tahun 717 Hijrah. Beliau mengambil tareqat daripada Baba Assamasi dan kemudian daripada Sheikh Amir Kulal. Beliau wafat pada tahun 791 Hijrah. Pengaruh tareqat ini sungguh besar dalam dunia Islam dan menjadi anutan serta sumber kekuatan Sultan Murad dan anaknya Sultan Muhammad Al-Fateh menentang kerajaan Konstatinople pada 20 Jamadil Awal 857 Hijrah. Tareqat ini telah berkembang pesat di seluruh Negara Islam termasuklah Malaysia.

Sekarang tarekat ini dipimpin oleh Syeikh Nazim al-Haqqani.

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

43 comments:

  1. assalamulaikum...

    sekarang Tuan Guru Syeikh Nazim al-haqqani berada di mana...??

    ReplyDelete
  2. boleh beri lebih keterangan tentang tarekat ini

    ReplyDelete
  3. Sultanul Auliya Sheikh Mohd Nazim Adil Al-Haqqani Annaqsyabandi bermastautin di pulau Cyprus.

    ReplyDelete
  4. sedih sbnrnya ramai yang keliru dengan naqsyabandi,....
    apakah yang kita harus lakukan untuk menyampaikan kebenaran jalan ini pada yang lain,....

    ReplyDelete
  5. salam..ada org kata syeikh ni agen yahudi..betul ker?

    ReplyDelete
  6. ntah la. Dia ada gaya yahudi ke?

    ReplyDelete
  7. Ilahi anta maqsudi, wa ridhoka matlubi

    ReplyDelete
  8. ya baqi antal baqi...

    ReplyDelete
  9. assalamualaikum.sy trtarik dgn perjalann tarekat naqsyabandi ni.hrp dgn wjudny blog ustaz ni iany dpt mmberi lebih pemahaman berkenaan perjalanan tarekat ni...semoga usaha ustaz dlm myampaikn dakwah dberkati & dirahmati.
    salam ukhwah.

    ReplyDelete
  10. salam.. jom kita perbetulkan kembali tanggapan negatif masyarakat terhadap naqsyabandi....

    ReplyDelete
  11. akibat org awam bertanya kpd yg bkn ahli.. ana dihentam sesat oleh mereka smua sbb pergi bersuluk.. mereka tuduh kami pergi berzikir bercampur lelaki dan perempuan dan berzina... Allahuakbar..... sampai mcm tu sekali tuduhan...:-) ni la akibat hilangnya ulama akhirat

    ReplyDelete
  12. Assalam, tuan jgn sempitkan naqsyabandi ini kpd shkh nazim sahaja. naqsyabandi kholidi, nasyabandi mujaddadi, naqsybandi qodiri, naqsyabandi ahmadi, namanya seakan serumpun dgn asal khalifahnya sheh bahauddin ra, tetapi rantaian sanad silsilahnya berbeza guru2 n khalifah2nya yg terkemudian.
    Naqsyabandi haqqani ni, asalnya dpd daghastan sekitar turki yg mana mpunyai pengikut serata dunia.
    Nak tengok kebaikan tareqat itu, tengoklah akhlak n pegangan agama murid2nya. Kalau anak2 muridnya ada ciri2 takwa n menjaga syariat, maka tarbiyahnya berkesan. Kalau tarbiyah nya berkesan, insyaAllah masyaikh tareqat itu pun orgnya warak. Seorg mukmin adalah cermin kpd mukmin yg lain.
    Pasal haqqani ni, tengok la pegangan agama pengikutnya, warak ke lawak, kalau lawak tu fitnah...

    ReplyDelete
  13. salam...siapa tahu tarekat nasyabandiyah khalidiyah?sama jugak ke?

    ReplyDelete
  14. salam,, beza... khalidiyy zikir dia lain skit.. tp yg asas sama ja

    ReplyDelete
  15. salam.....sy org awam...tp sy teringin nk menyucikan diri dgn mnghadirkn diri dgn mjlis22 zkir dan pergi brsuluk dgn dpantau guru yg mursyid.dimana patut sy pergi???

    ReplyDelete
  16. di changloon kedah....

    ReplyDelete
  17. kalau tuan di Johor.datanglah ke Parit raja batu pahat.di sana ada guru mursyid....
    Illahi anta maqsudi wa ridhoka matlubi.

    ReplyDelete
  18. Salam... Guru Murshid yang di Parit Raja tu siapa nama nya?. Saya juga berminat untuk mempelajari akan Ilmu ini. t/k

    ReplyDelete
  19. Guru yang di Parit Raja tu siapa nama nya?

    ReplyDelete
  20. ada persamaan ke dgn tarekat qadiriyah naqsabandiyah?

    ReplyDelete
  21. Cuba tengok kat sini n call no yg tertera http://dakwahbudi.blogspot.com/

    ReplyDelete
  22. saya mendendengar khabar bahawa suatu masa dahulu adi putra 'guru hang tuah juga dalam aliran ini,,

    ReplyDelete
  23. Kat S.Alam kat mana paling hampir utk mengaji Tarekat Naqsyabandi?

    ReplyDelete
  24. changkat cermin, kuang, balik pulau.....

    ReplyDelete
  25. tareqat ni ajaran nabi ka? kata wahabi tareqat ni sesat, betul ker?

    ReplyDelete
  26. sila lawati: http://www.naqshabandiyyah.blogspot.com untuk maklumat berhubung tarekat pimpinan Sheikh Dr Hj Jahid bin Hj Sidek al-Khalidi

    ReplyDelete
  27. salam din.. iut wahabi smpai bila pun x jadi keja.. tnya ulama ahlus sunnah.. jwpn yg dberi mungkin lebih baik

    ReplyDelete
  28. kalau di pinang sapa tau mursidnya dimana dan nama apa. Ana nak amik nasyabandi haqqani la.

    ReplyDelete
  29. kalau nak ikut wahabi..alamat musnahlah agama islam ini.....semua tak boleh....apa..zikir kuat pun dikatakan bidaah... apatah lagi jalan tarekat/hakikat...mereka kata semua sesat...mereka tak tahu yg wahabi itulah yg sesat... tak sampai pun maqam makrifat..jangah dok menuduh org... ilahi anta maksudi waridda kamadlubi."tiada apax2 yg ku cari melainkan keredaan allah taala sahaja yg ku tuntuti". siapa yg merasai dia lah yg tahu

    ReplyDelete
  30. kat kajang pun ada tarekat naksyabandi..dekat je dgn ukm

    ReplyDelete
  31. kat UKM tu secara detailnya kat mana ya? sungai tangkas ke?

    ReplyDelete
  32. Tareqat yg dkt ukm tu katner?blh bgtau jalanye..

    ReplyDelete
  33. Aslmkm,pertama kali saya masuk blog ni.Ada saya diajar seorang guru tentang asas2 amalan tarikat ni,tp tk berkesinambungan.Antara amalan itu ialah zikir,dn sblm zikir kena baca 1.Istigfar 2.sahadat.3.sali ala muhammad..4.alfatihah 5.solawat.

    mohon tunjukkan,apakah ini dalam tarikat naqsyabandi?kiranya ya,tolong ajarkan.Sesungguhnya,saya perlu bimbingan.

    ReplyDelete
  34. salam, lebih kurang mcmtu la tarekat. Bila anda beramal bersungguh-sungguh, anda akan rasai perubahan dlm hidup. barulah rasa kemanisan bertarekat.

    ReplyDelete
  35. As Salam....mcm ne nak jd org yg beriman ye?

    ReplyDelete
  36. kat klang pon ade..dekat bulatan lima simpang tu..jangan terkejut pulak die x jauh ngan kuil bersaiz besar tau..

    ReplyDelete
  37. kalau toriqoh sesat,habis la imam2 besar dulu sesat.kalau toriqoh sesat,hasan basri,imam ghazali,imam shafie dan lain2 pun sesat la.Wahabi itu yang teramat sesat.Semoga Allah bangkitkan kebenaran dan menutup fitnah terhadap jalan yang suci ini.InsyaAllah.Sapa tahu kat kelantan kat mana pusat naqsyabandi tolong bgtau k.

    ReplyDelete
  38. tariqat di kelantan..
    1. pondok arwah haji daud,bukit abal(ahmadiah)
    2. ustaz mustapha al jiasi al ahmadi (telipot)
    3. pondok pasir tumbuh (ahmadiah)
    4. ayah mat ekor kuda,tumpat(naqsyabandiyah)
    5. tariqah qadiriah naqsyabandiyah (kubang golok, bachok)
    6.

    ReplyDelete
  39. kaw hulu selangor ada ke group naqsyabandi

    ReplyDelete
  40. Toriqat tidak wajib untuk orang awam. Tapi semua orang islam mesti mengetahui sah batalnya ibadat melalui fiqah (islam), iman melalui tauhid (iman) dan halusnya ibadah hati nurani melalui tasawuf (ihsan). Ada 40 tariqat muktabar di seluruh dunia dan masih berkembang sehingga kini. Adapun kumpulan tariqat hanyalah sebagai satu bentuk wadah atau wasilah untuk menyucikan hati nurani dengan iman dan menyucikan ubuddiah seluruhnya drp semua syirik dan penyakit2 hati. Kumpulan2 Tariqat ini menjalani riadah atau disiplin tertentu yang tidak lain daripada sunnah NAbi SAW dan juga Al Qura'an. Yang penting struktur kerohanian terjaga melalui sanad kepada rasulullah saw.

    ReplyDelete
  41. biar gelap lam sekeliling cahaya seminar dijiwa kita,asal wajah tidak berpaling menuju hakikat khalik pencipta.

    ReplyDelete