10 May 2009

IRADAT - IZIN & KEHENDAK


Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Iradat ertinya berkehendak. Allah Ta'ala ada kehendakNya yg tersendiri dan setiap sesuatu yg berlaku adalah mengikut kehendak dan izinNya. 

Setiap yg berlaku adalah disebabkan kehendakNya dan bukan tersilap, automatik, semulajadi, tersasul. 

Setiap kehendak Allah Ta'ala ada hikmahnya.  Kita sebagai makhluk yg bodoh, jahil, hina lagi banyak dosa kadang-kadang memandangnya sebagai baik-buruk, cantik-hodoh, mulia-hina, cerdik-jahil, cerah-ribut, aman-perang, syurga-neraka dll. Manusia yg cerdik, kaya, mulia dilahirkan atas kehendak Tuhan. Begitu juga manusia yang hodoh, hina, miskin pun lahir atas kehendak Tuhan. Semua ini ujian buat si hamba melalui bukti taqwa mereka yg akan membezakan tempat di akhirat.

Walaubagaimanapun, adab kita kepada Tuhan, janganlah kita sibuk menyebut "Tuhan jadikan tahi". Tetapi fikirkan apa hikmah Tuhan jadikan ia dan dilarang menyebut-nyebutnya kecuali untuk tujuan mengajar dan belajar.

Kadang-kadang kehendak Tuhan berlawanan dengan kehendak nafsu kita yg jahat contohnya kita hendak hari cerah tetapi Tuhan turunkan hujan. Bila ini berlaku kita sebagai hamba wajib minta ampun kerana bersalahan kehendak dengan Tuhan. Mungkin nafsu kita nak cuaca cerah agar mudah kita buat maksiat / salah dengan Tuhan tanpa kita sedar. Ini perlu kita cermin diri sendiri.

Kadang-kadang, kita hendak menang, tetapi Tuhan beri kalah. Kita sudah berusaha tetapi Tuhan menentukan "kalah" utk kita. Mesti ada hikmah disebalik ketentuan Tuhan itu. Sebagai hamba, kita kena baiki diri dan kelemahan yg mengundang kekalahan itu.

Kadang-kadang Tuhan dah tetapkan sejak azali bahawa kita miskin hingga akhir hayat tetapi kita hendak juga kaya. Bila ini berlaku kita perlu mengosongkan hati dengan zuhud terhadap kaya atau miskin. Dalam masa yg sama kita wajib bekerja kerana kita masih dalam tingkatan/ maqam usaha. Lainlah jika kita telah capai maqam tajrid seperti Maryam yg dapat makanan dari langit tanpa usaha.

Firman Allah Ta'ala: "Kadang-kadang sesuatu itu buruk bagi kamu tetapi ia sebenarnya adalah baik untuk kamu. Dan kadang-kadang kamu suka sesuatu tetapi ia sebenarnya tidak baik untuk kamu"

Untuk mendekatkan diri kepada Tuhan, kita perlulah mengutamakan kehendak Tuhan. Untuk permulaan, kosongkan hati dan buang angan-angan serta pendekkan cita-cita. Serahkan semua keputusan kepada Tuhan. Dalam masa yg sama buat kerja seperti biasa tanpa dikurangi usaha dan ikhtiar. Insya Allah Tuhan akan buka hati anda memahami kehendakNya dengan lebih dekat.

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

No comments:

Post a Comment