22 November 2008

BUMI MILIK ALLAH


Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Manusia pertama yg tinggal di planet bumi ialah Nabi Adam a.s. yg merupakan hamba Allah yg beragama Islam, yg paling tawadhuk dan taat pada zaman itu. Tuhan ajar nama pokok, alat, benda dll yg terdapat di bumi dan cara menggunakannya. (rujuk surah al-Baqarah). Bukannya seperti yg org kafir faham, manusia dgn sendiri belajar melalui akalnya.

Bermakna, bumi ini telah diamanahkan oleh Allah ta'ala kepada hambaNya yg merupakan orang Islam. Pada zaman Nabi Nuh a.s., Tuhan telah binasakan orang kafir kerana keingkaran mereka menyembah Allah. Begitu juga pada zaman Nabi Luth a.s., Nabi Saleh a.s, Nabi Musa a.s.

Sepatutnya kita berusaha meramaikan orang Islam, mengalunkan azan, memperbanyakkan masjid di bumi Allah ini. Bukanlah mengurangkan masjid, menghalang dakwah Islam, menyerahkan urusan org Islam kpd org kafir.

Janganlah kita segan @ malu mempromosikan Islam, sunnah Nabi, syiar Islam kerana bumi ini Tuhan wariskan kpd hambaNya yg mukmin. Bukannya seperti yg diajar oleh ahli sejarah Inggeris bahawa penduduk nusantara asalnya beragama hindu / buddha. (bukti Islam bertapak awal dinusantara  : http://sejarahnagarakedah.blogspot.com/ )

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

No comments:

Post a Comment