29 November 2008

SANGKA BAIK


Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Sangka buruk adalah sebahagian daripada dosa. Poligami (kawin lebih dari satu) dibenarkan dalam Islam. Tetapi bagi ahli tarekat peringkat awal, mereka ditegah melakukannya. Poligami akan melalaikan mereka dari melakukan ibadah, menambah bimbang terhadap rezeki, menjadi hijab di alam ghaib.

Walaubagaimanapun, bagi orang yang muntahi (tinggi kerohanian) seperti Rasulullah s.a.w. ada ramai isteri, Syeikh-syeikh besar dalam satu-satu masa ada 4 isteri. Ini bukanlah menunjukkan kekuatan nafsu, tetapi ia adalah kekuatan rohani dan kesempurnaan iman mereka (sunnah Rasulullah s.a.w.). 

Kebiasaannya bakal isteri (muda) mereka akan dapat alamat seperti mimpi yg baik, dengar suara dari langit dll yg menunjukkan dia akan berkahwin dengan syeikh sebagai isteri ke-2, 3, atau ke-4. Malah ibadah mereka tidak terjejas, segala nafkah dapat dipenuhi dan tidak ada tuntutan cerai atau tidak puas hati dalam rumah tangga mereka.

Janganlah kita sangka buruk terhadap Rasulullah s.a.w. yang amalkan poligami. Baginda tidak buat sesuatu melainkan ia arahan dari wahyu Tuhan. Lalu orang mukmin menerimanya dengan hati yang terbuka. Orang munafik menerimanya dengan sangka buruk dan cakap belakang.

Berlainan jika kita berpoligami kerana nafsu. Kata-kata akan jadi semakin lucah. Kopi tongkat ali jadi kegemaran. Manusia akan hilang respect (hormat) kerana ia dilakukan dengan campuraduk nafsu yang biadab dengan Tuhan.

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

No comments:

Post a Comment