03 February 2009

MUKHALAFATUHU LIL HAWADITH


Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

MUKHALAFATUHU LIL HAWADITH beerti Allah Ta'ala tidak sama dengan segala kejadian yang baru atau dengan segala makhlukNya. Kelainan Allah Ta'ala daripada sesuatu kejadian yg baru.

Kelainan dari segi:
1. ZAT. iaitu tiada zat yg serupa seperti zat Allah Ta'ala. kerana Allah Ta'ala bukan dari jenis cahaya (nur) dan bukan juga jenis gelap (zulmah), bukan dari jenis langit atau bumi atau apa yg ada diantara keduanya. Zat Tuhan juga tidak perlukan ruang, tempat untuk wujud.

2. SIFAT. Tiada sifat yg serupa dengan sifat Allah Ta'ala kerana semua sifat Tuhan itu qadim (telah sedia ada sejak azali) dan tidak bergantung kepada sesuatu.

3. PERBUATAN. tiada perbuatan yg serupa dengan perbuatan Tuhan. Makhluk nak sesuatu kena usaha contohnya suap makanan untuk makan & kenyang. sedangkan perbuatan Tuhan hanyalah dengan sekali firmanNya setiap sesuatu pasti akan jadi.

Ulama kata:
1. Setiap apa yg terbayang kepada kita ianya adalah kejadian baru, dan kita hendaklah iktikadkannay berlainan dari Allah Ta'ala.

2. Zat Allah Ta'ala berlainan daripada makhluk dalam segala sesuatu.

Jika kita nampak lembaga berasap-asap, ia bukanlah Tuhan tetapi ia adalah asap. Patung berhala juga adalah makhluk kerana kita dapat lihat dengan mata kasar kita.

Oleh itu mustahil Tuhan sama seperti makhluk (jirim/ jisim) yg mempunyai 4 perkara:
1. Baru
2. Bersusun.
3. Bertempat
4. Menerima 'Aradh (sifat bau, warna dan rasa)

Golongan wahabi kata Tuhan turun ke bumi dari langit. ini silap besar. Tuhan tidak memerlukan tempat kerana tempat adalah sebahagian daripada alam. Alam adalah makhluk yg baharu. Jika Tuhan perlukan tempat, maka Tuhan perlukan makhluk utk wujud. Ini mustahil.

Point penting dalam perbahasan sifat ini ialah menafikan penyamaan antara Tuhan dengan makhluk. 

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

1 comment:

  1. Wahabi menyifati Allah swt dgn sifat sifat makhluk kemudian menafikan kesamaannya, sbg contoh ; duduk tp tak sama dgn duduknya makhluk, bertangan tp tak sama dgn tangan makhluk, berwajah tp tak sama dgn wajah makhluk.

    ReplyDelete