25 May 2009

SAMAK - Mendengar


Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Samak ertinya mendengar. Tuhan Maha Mendengar. Pendengarannya meliputi keseluruh alam samada kuat atau perlahan, jelas atau bisikan, ada halangan atau tidak, didalam bilik atau ditengah lautan, ada bunyi atau tidak ada bunyi, tanpa alat mendengar seperti telinga. 

Allah Ta'ala sentiasa mendengar dan faham setiap bunyi percakapan dan sumbernya samada ia datang dari makhluk manusia, haiwan, pokok, angin atau makhluk halus seperti jin, syaitan. Semua bunyi dan bahasa didengari & difahami oleh Tuhan Pencipta Alam kerana bunyi dan bahasa adalah makhluk ciptaanNya.

Setiap makhluk yang Tuhan jadikan ada bahasanya. Tuhan anugerahkan kepada Nabi Sulaiman a.s. kefahaman terhadap bahasa angin. Angin bercakap. Air bercakap. Bumi bercakap. Kubur bercakap. Ulat & batu bercakap. Syurga neraka bercakap. Tapi bahasa mereka hanya Tuhan yang faham. Dan Tuhan anugerahkan faham bahasa tersebut kepada sesiapa yg Tuhan kehendaki.

Ada bahasa percakapan. Ada bahasa bunyi. Ada bahasa gerak-geri. Ada bahasa gelombang. Bahasa percakapan seperti bahasa Melayu. Bahasa bunyi seperti jeritan neraka memarahi penghuninya. Bahasa gerak-geri seperti bahasa org bisu menggunakan tangan. Bahasa gelombang seperti suara org ditalian telefon bimbit bergerak ke udara tanpa bunyi tetapi ia masih dapat didengari oleh orang yg ada alat utk menerima gelombang yg sama cth tv dengan tv, radio FM dengan radio FM. Semua ini dapat digunakan oleh org muslim & kafir (yg Tuhan sayang & yg Tuhan benci). Semua bahasa ini dapat didengari oleh Tuhan.

Ada bahasa yg Tuhan anugerahkan kepada kekasihnya sahaja iaitu bahasa hati yg dapat menghubungkan antara wali-wali Allah diseluruh dunia samada yg masih hidup atau yg telah meninggal dunia. Bahasa ini tiada bunyi dan tiada suara. Dan kadang-kala bahasa ini ada suara dan boleh melangkau ribuan kilometer seperti Saidina Omar r.a. memberi arahan kepada tentera Islam yg sedang bertempur ratusan kilometer dari tempatnya.

Pohonlah pertolongan Tuhan walaupun anda berada ditengah lautan, ditengah angkasaraya, di celah awan biru kerana Dia Maha Mendengar.

Suara hati yg buruk (cth melaknat org lain) tidak dikira dosa disisi ilmu feqah. Tetapi ia tetap dikira kesalahan & keburukan disisi wali Allah. Janganlah menipu Tuhan dengan menyembunyikan suara buruk hati anda. Setiap lintasan suara hati yg buruk tidak terlepas dari pendengaran Tuhan. Bertaubat, mengaku salah & membersihkan hati darinya adalah jalan terbaik utk menghadapinya.

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

2 comments:

  1. assalamu'alaikum ustaz
    boleh ustaz ajar sy bagaimane nak bg zikir masuk ke dlm hati smpai terase kelazatan berzikir tu?

    ReplyDelete
  2. Wa'alaikum salam. Maaf, saya tidak ada kemahiran itu. Tetapi mungkin Syeikh ini dapat bantu kamu http://nuruliman.net

    ReplyDelete