29 October 2008

ASUHAN KENABIAN


Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Zaman dahulu manusia yg ingin mendekati Tuhan datang kepada para Rasul dan Nabi. mereka hidup dan makan bersama-sama rasul hinggalah mereka benar-benar faham cara mendekati Tuhan melalui asuhan kenabian. Inilah dia maksud tarekat. Manusia meniru cara hidup rasul 100% hingga hati mereka dapat rasakan kewujudan Tuhan.

Zaman didikan rasul dan nabi telah berakhir apabila wafatnya Rasulullah s.a.w. Tanggungjawab ini disambung oleh asuhan kewalian iaitu para wali Allah dikalangan sahabat, tabien, ulama sufi, guru mursyid memainkan peranan mendidik manusia mendekati Allah.

Apa yg diperolehi Imam Ghazali setelah berguru dengan Yusof Nasaji adalah contoh asuhan tarekat.

Anda ingin mendekati Tuhan dengan membaca buku, kitab dan mendengar ceramah di TV? Lupakanlah. Sebenarnya hati kita akan lebih terkesan dengan galakan dan marah seorang guru mursyid yang hidup. Yang dapat kita lihat, dengar, terima respon dari apa yg kita sedang lakukan seharian.

Bergurulah dengan ahli muqarrabin (org yg dekat dengan Allah) yang masih hidup. Dia dapat menegur segala kesalahan yg anda lakukan kerana dia dpt lihat kesalahan tersebut dan dapat menegurnya. Sedangkan wali Allah yg telah meninggal dunia tidak dapat lakukan tugas mendidik ini kerana tugas mereka telah selesai.

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

No comments:

Post a Comment