25 October 2008

PERGI KE ZAWIYAH


Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Saya baru pulang dari sebuah surau. Biasanya setiap minggu saya berkunjung ke sana utk membersihkan hati. Jika selepas 40hari saya tidak ke sana, fikiran saya akan kusut berserabut.

Apa tidaknya, kehidupan hari ini sangat mencabar. Fikiran berserabut. Hatta dalam solat pun teringat macam-macam. Sebelum azan maghrib, kedengaran suara lelaki membaca alunan selawat yg syahdu. Lepas solat maghrib berjemaah, kami berwirid, kemudian berzikir "La ilaha illallah" dgn berdiri lebih kurang 20 minit hingga isyak. Alhamdulillah, kali ni tak terasa penat. mungkin kesan dari tahajjud pagi tadi atau mungkin saya dah nak mati.

Teringat saya kpd Hadith Rasulullah s.a.w. yg bermaksud "Jika kamu melintasi taman syurga, hendaklah kamu singgah. Lalu sahabat bertanya "apa itu taman syurga?". Baginda menjawab "Halaqah zikir".

Walaupun saya seorang ustaz, tetapi saya bukanlah ahli zikir, jauh sekali Ahlullah (wali Allah). tetapi saya hanya mampu datang dan menumpang majlis zikir para Ahlullah dan org soleh.

*zawiyah ialah sudut / tempat berkumpul ahli tarekat

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

2 comments:

  1. SYEIKH, zawiyah dalam gambar tu kat mana ye letaknya?

    ReplyDelete
  2. Kota Iman (Kota Tinggi), Johor

    ReplyDelete