21 November 2008

ALLAH WUJUD


Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Allah Ta'ala bersifat wujud. Iaitu ADA dan TETAP ADA. Wujud yang hakiki. benar-benar wujud yang tidak tergambar akan ketiadaanNya. Wujud dengan Zat tanpa jasad, anggota dan jisim. Tanpa arah dan tempat. Wujud sejak azali iaitu tanpa permulaan. Wujud yang kekal tanpa akhiran.

Manakala makhluk ialah selain Allah. makhluk wujud bukan hakiki. wujud majazi iaitu sementara, kejap ada-kejap tiada. Wujud seperti ilusi, fatamorgana dan bayang-bayang yang boleh lenyap, hancur, fana' pada bila-bila masa. Tidak kekal kewuudannya

Ia wujud seperti bayang-bayang pokok di permukaan sungai. ia tidak dapat halang sampan yang lalu disepanjang sungai. Seperti bayang-bayang pokok yg panjang tetapi kabur pada waktu pagi, pendek ditengahari, panjang & jelas pada petang tetapi hilang pada waktu malam.

Pengajaran: Kita sebenarnya tiada. Hanya AllahTa'ala sahaja yg ADA. Kewujudan kita hanya bergantung pada pinjaman nyawa, jasad dan kuasa yg terhad dan sementara. SEDARLAH!!! Tidak ada apa yg boleh kita banggakan. 

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

3 comments:

  1. assalamualaikum..
    blog ustaz ni simple
    tapi ade pengisian
    mmg best ah

    ReplyDelete
  2. Wa'alaikumussalam. Alhamdulillah, yang baik semuanya dtg dari Allah Ta'ala dengan berkat Rasulullah dan guru mursyid yg memberi tunjuk ajar.

    ReplyDelete
  3. tulislah ttg sifat Allah yg ke 2 pula..qidam

    ReplyDelete