06 November 2008

PAKAIAN KEHAMBAAN


Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Dalam syahadah kita bersaksi, Nabi Muhammad s.a.w. adalah Rasulullah (hamba Allah yang paling taat melaksanakan suruhan Tuhan) - sebagai ikutan, contoh, guru dan pembimbing dalam kehidupan. Untuk itu kita harus mengikuti 100% peribadi, sifat, pakaian daln perbuatan baginda hinggalah jelas dimata manusia bahawa kita adalah pengikut Rasulullah s.a.w.

Jika anak didik akademi fantasia ada lambang mereka, budak punk ada stlye rambut mereka, artis wanita melayu ada identiti mereka. Begitulah sewajarnya kita mempromosikan diri kita adalah pengikut, umat dan pembantu Rasulullah s.a.w. Hinggalah ahli maksiat akan menjauhkan diri dari kita dan amat ketara perbezaan antara kita dan mereka. Begitulah seharusnya.

Sebenarnya pakaian jubah, serban, janggut, kurtah (jubah pendek) adalah pakaian kehambaan (hamba Tuhan), pakaian yang mendidik hati menjadi pengikut Rasulullah s.a.w., lambang orang soleh, syiar Islam sepanjang zaman, pakaian yang menunjukkan kita tunduk dan tawadhuk (rendah diri) pada kegemaran Tuhan. Semua ini akan membantu kita disayangi Tuhan.

Walaupun kita masih belum layak menjadi orang soleh, bila kita memakai fesyen pakaian seperti  mereka, ia jadi tanda bahawa kita bersungguh-sungguh nak layakkan diri menjadi sebahagian dari mereka. Begitulah halnya dengan peminat bolasepak yg membeli jersi Manchaster United yang berharga RM 120 sehelai. Harap-harap dapat jadi hebat seperti pasukan tersebut walaupun si kaki bangku. Mafhum sabda Nabi s.a.w. "Siapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia adalah sebahagian dari mereka"

Jika kita memakai kopiah putih, hati terasa hina kerana orang ramai asyik memerhatikan kita. Atau rasa malu kerana terasa terasing seperti makhluk asing dari planet Marikh. Atau rasa ketinggalan zaman atau ditipu nafsu dengan alasan; tak pakai kopiah kerana ingin berdakwah kpd ahli maksiat. Sebenarnya hati kita sedang sakit diselubungi cinta dunia dan takut mati. lalu ia buta akhirat.

40 langkah kita keluar dari rumah tanpa menutup kepala (memakai kopiah) dicop munafik disisi tasawuf.

Penyelesaiannya, teruskan mengamalkan pakaian sunnah, pakaian kehambaan, pakaian orang yang patuh-tunduk-rendah diri kepada Tuhan sekelian alam, sementara kita masih diberi peluang hidup.

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

4 comments:

  1. Assalammualaikum Ustaz.
    muhon izin di "link" dengan blog ana ya.
    Syukran Ustaz.

    almukminun

    ReplyDelete
  2. Manusia yang paling mulia disisi Allah ialah ketakwaan di hatinya bukan dipakaian fizikalnya.
    Jangan sembah Allah di SAMPINGNYA
    Allah tiada sekutu atau pasangan.
    Tiada Tuhan Selain Allah
    Segala Pujian hanya untuk Allah bukan manusia.
    http://submisson.org

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum. betul ke ustaz pasal keluar rumah tak pakai kopiah tu?

    ReplyDelete